آفتاب
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اعلام کرد؛

مقالات برگزیده همایش نقش ادیان دراخلاق صلح، عفوودوستی کتاب می شود

مقالات برگزیده همایش نقش ادیان دراخلاق صلح، عفوودوستی کتاب می شود

دبیر علمی همایش «نقش ادیان دراخلاق صلح، عفو و دوستی» گفت: کتاب مقالات برگزیده همایش بین‌المللی «نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی» و همچنین نشست «فقیه صلح» منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست پیش مقدماتی همایش بین‌المللی «نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی» با موضوع «فقیه صلح» به‌ منظور بررسی آثار، آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر، سه‌شنبه ۲۸ دی در دانشکده شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان فارس در شیراز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سعید رحیمیان، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و دبیر علمی همایش درباره این نشست عنوان کرد: «فقیه صلح؛ بررسی آثار، آراء و اندیشه‌های امام موسی صدر» در واقع سومین نشست پیش‌مقدماتی همایش بین‌المللی «نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی» است که در روزهای دوم و سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در شیراز برگزار می‌شود. دو نشست قبلی نیز در موضوعات «صلح و محیط زیست» و «الهیات صلح و اخلاق صلح» برگزار شدند و قرار است تا پیش از همایش اصلی نشست دیگری نیز درباره «احکام حقوقی صلح» برگزار شود.

وی افزود: اعضای کمیته علمی همایش تصمیم گرفتند یکی از نشست‌های پیش‌مقدماتی را به بررسی آرا و افکار اندیشمندانی اختصاص دهند که برای صلح و مصالحه در بین پیروان ادیان مختلف کوشیده‌اند. کمیته علمی در جلسات خود به این نتیجه رسید که شاخص‌ترین این اندیشمندان، امام موسی صدر است، چرا که در لبنان و دیگر کشورهای اسلامی موفق شد یک همزیستی مسالمت آمیز میان شیعیان و دیگر فرق اسلام و همچنین میان مسلمانان و پیروان دیگر ادیان برقرار کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: امام موسی صدر در مدت کوتاهی موفق شد زخم‌هایی را که ناشی از شکاف میان پیروان مذاهب و ادیان مختلف در جهان اسلام بود التیام بخشد. بنابراین تصمیم بر این شد که نشستی درباره اندیشه‌های امام موسی صدر و آراء ایشان در ارتباط با مقوله صلح میان ادیان برپا شود، چرا که جهان امروز به شدت به این اندیشه‌ نیازمند است.

رحیمیان درباره چگونگی انتخاب سخنرانان نشست «فقیه صلح» عنوان کرد: ما موضوع نشست را با موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر مطرح کردیم که بسیار مورد استقبال آنها قرار گرفت. در ادامه با همفکری تیم علمی موسسه، اساتید و پژوهشگرانی که بر اندیشه‌های امام صدر تسلط داشتند برای سخنرانی و ارائه مقاله انتخاب شدند. بر این اساس دکتر عبدالله نصری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در موضوع «مبانی و بنیادهای آراء امام موسی صدر از منظر صلح» حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفر محلاتی، استاد دانشگاه ابرلین ایالات متحده آمریکا در موضوع «سیره سیاسی امام موسی صدر در ساحت بنیان‌های نظری صلح در اسلام» و دکتر محمد مهدی جعفری، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز با موضوع «امام موسی صدر، مرد میدان صلح و اصلاح» سخنرانی‌های خود را ارائه خواهند کرد.

دبیر علمی نشست «فقیه صلح» همچنین درباره میزان پرداختن به اندیشه‌های امام موسی صدر در همایش اصلی گفت: همایش «نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی» هفت محور اصلی دارد که یکی از این محورها صلح از منظر اندیشمندان ادیان مختلف است. بر مبنای مقالات رسیده به دبیرخانه همایش ما می‌توانیم پنل‌ تخصصی درباره امام موسی صدر نیز طراحی کنیم. تاکنون مقاله‌هایی درباره نقش حضرت امام خمینی (ره) در صلح میان ادیان، نقش آیت‌الله شهید مرتضی مطهری و چند اندیشمند دیگر به دبیرخانه رسیده، اما هنوز درباره امام موسی صدر مقاله‌ای دریافت نکردیم.

حجت‌الاسلام رحیمیان افزود: روز ۳۰ دی به عنوان آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش درنظر گرفته شده است. امیدوارم تا پایان این روز محققان و پژوهشگران چکیده مقالات خود درباره امام موسی صدر بفرستند تا بتوانیم پنلی را نیز در همایش اصلی به اندیشه‌های امام موسی صدر اختصاص دهیم.

وی  در پایان عنوان کرد که کتاب مقالات برگزیده همایش بین‌المللی «نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی» و همچنین نشست «فقیه صلح» منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان فارس همایش و نشست فوق الذکر را با دبیری علمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید رحیمیان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز برگزار می‌کند.

کد N1605138

وبگردی