آفتاب

هر جناحی براساس منافع خود برجام را بررسی می‌کند

هر جناحی براساس منافع خود برجام را بررسی می‌کند

ایلنا: معاون وزیر خارجه گفت: از منظر سیاست داخلی در حیطه کاری من نیست که برجام را بازگو کنم هر جناح براساس منافع خود برجام را بررسی می‌کند که از نظر ما مشکلی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، سید عباس عراقچی در نشست خبری به مناسبات اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: در سالگرد اجرایی شدن برجام هستیم. یکسال از روزی که برجام اجرایی شد می‌گذرد. بعد از یکسال می توان ارزیابی از برجام و اجرای آن و مشکلات و دستاوردهاش داشت.

او افزود: برجام را از زوایای مختلف می‌توان نگاه و بررسی کرد. می‌توان از زوایای مسائل داخلی، مسائل سیاست خارجی، تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها از بدعهدی آمریکایی‌ها و خصومت‌هایشان بررسی کرد.

عراقچی گفت: از منظر سیاست داخلی در حیطه کاری من نیست که برجام را بازگو کنم هر جناح براساس منافع خود برجام را بررسی می‌کند که از نظر ما مشکلی ندارد. در حیطه سیاست خارجی موقعیت و تاثیر برجام کاملا مشهود است. تمامی تصویرهای غلطی که از ایران ایجاد کرده بودند و ایران را به عنوان تهدید صلح و امنیت جهانی معرفی می‌کردند با برجام شکسته شده و تصویر جدیدی نه براساس تهدید ایجاد شده است.

او گفت: در همین راستا شش قطعنامه فصل هفتمی لغو شده و موضوع پی‌ام‌دی برای همیشه بسته شده و ایران را از اتهامات مبرا کرده و زمینه‌های اتهام‌زنی از بین رفته است و الان ایران به عنوان بازیگر مشهور و قدرتمند مورد شناسایی است.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: هیات مختلف سیاسی از کشورهای مختلف رفت‌وآمدهای سیاسی سطح بالا صورت گرفته است. آخرین قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه تفاوت بنیادی به ایران را نشان می‌دهد. شورایی که ایران را تهدید معرفی کرده بود همان شورا نقش ایران را به عنوان یک بازیگر در ایجاد امنیت و صلح مورد شناسایی قرار می‌دهد.

عراقچی گفت: درباره ارتقا موقعیت سیاسی ایران می‌توان زیاد حرف زد اتهامات بسیاری به اوباما و تیمش می‌زنند که در عرصه بین‌المللی باختند و ایران را برنده اعلام می‌کنند. برنامه هسته‌ای ایران سر جایش است و از برنامه ممنوعه به برنامه مشروع تبدیل شده و شورای امنیتی که خواستار توقف فعالیت هسته‌ای ایران می‌شد و خواستار تفتیش هواپیماها و کشتی‌های ایرانی شده و مانع از تحصیل ایرانیان در رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای می‌شد به دنیا می‌گوید با ایران همکاری کنید.

او ادامه داد: از زوایه فعالیت هسته‌ای برنامه ایران مشروع است و با قوت به کارش ادامه می‌دهد، غنی‌سازی ادامه دارد، تحقیق و توسعه ادامه دارد و ماشین‌های پیشرفته در برنامه معقول در حال بررسی است و در برنامه‌ای معقول به مرحله غنی‌سازی صنعتی می‌رسیم. راکتور اراک در حال باز طراحی است. حرکت معقول و در برنامه زمانی حساب شده در حال جریان است. همکاری‌های بین‌المللی آغاز شده است. از ایران برای مشارکت در پروژه جهانی ایتر دعوت شده و فصای ایجادشده قابل مقایسه با گذشته نیست.

ادامه  دارد...

کد N1604748

وبگردی