آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

میزان شیردهی مادران رو به کاهش است/ بیماری در کمین نوزادان

میزان شیردهی مادران رو به کاهش است/ بیماری در کمین نوزادان

بوشهر- ‌علی‌رغم تاکید زیادی که بر استفاده کودکان از شیر مادر در ماه‌های نخست تولد صورت گرفته است، میزان شیردهی مادران رو به کاهش است و این موضوع می‌تواند در سلامت نوزادان تاثیرگذار باشد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نساء کروندی: شیر مادر مهمترین و بهترین تغذیه کودکان در سال‌های ابتدای زندگی است و در علم پزشکی و سلامت تاکید ویژه‌ای بر استفاده مناسب کودک از شیر مادر صورت گرفته است.

متخصصان اعتقاد دارند که تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله بعد از زایمان و یا بلافاصله بعد از به هوش آمدن در سزارین شروع شود و هر چه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، شانس موفقیت شیردهی بیشتر است.

با وجود این تاکیدات و اطلاع‌رسانی‌ها، برخی مادران به این موضوع آنچنان که باید، اهمیت نمی‌دهند و میزان شیردهی مادران رو به کاهش است که باید این روند اصلاح شود.

شیر مادر ماده غذایی است که نقش بسیار مهمی در تکامل جسمی و روحی کودک دارد، به همین دلیل باید تا زمانی که بدن کودک به این مایع نیاز دارد، به او شیر داده شود.

عدم شیردهی مناسب باعث بروز بیماری‌های خطرناک می‌شود

متخصص کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در این سال ها میزان شیردهی مادران به نوزادان در کشور رو به کاهش است و استان بوشهر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

گیسو حاتمی اظهار داشت: مادران با شیردهی به کودکان اولین واکسن محافظت کننده از نوزادان را به کودک خود تزریق می‌کند.

وی افزود: عدم شیر دهی مناسب به نوزادان موجب بروز بیماری‌های خطرناک مانند عفونت‌های تنفسی و گوارشی خصوصا اسهال می‌شود که برای نوزادان بسیار خطرناک است و موجب سوء تغذیه و مرگ نوزاد می‌شود.

متخصص کودکان بیان کرد: تاثیر شیردهی علاوه بر نوزاد موجب آرامش و اعتماد به نفس مادر نیز می‌شود.

مادران شیردهی را کم ارزش ندانند

حاتمی خاطرنشان کرد: شیر مادر تنها یک تغذیه نیست بلکه بافت زنده است که در شیرهای مصنوعی هرچند که بر ساخت متفاوت و سازگار آن با کودک تبلیغ کنند باز ماننده بافت های شیر مادر نیست.

وی تصریح کرد: شیردهی علاوه بر اینکه یکی از وظایف مادر برای کودک است در دین ما تاکید شده و ثواب زیادی دارد.

میزان ترشح شیر به فکر بستگی دارد هرچقدر که به این فکر شود که ترشح شیر کم است کم می‌شودمتخصص کودکان با تاکید بر اینکه مادران شیردهی را کم ارزش ندانند گفت: مادر و یا نوزاد هر بیماری که داشته باشند باز هم شیر مادر برای آنها بهترین درمان است.

حاتمی با اشاره به اینکه برخی از مادران در روزهای اول تولد نوزاد فکر میکنند شیر کمی دارند گفت: میزان ترشح شیر به فکر بستگی دارد هرچقدر که به این فکر شود که ترشح شیر کم است کم می‌شود.

بی‌توجهی بیمارستان‌ها به آموزش شیردهی به مادران

محمود راوری عضو کمیته کشوری شیر مادر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شیر مادر یکی از نیازهای اولیه نوزادان در بدو تولد است و علاوه بر تامین موادهای مورد نیاز بدن کودک آن را از بیماری‌های بدو تولد نیز دور می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها به تاکیدات وزارت‌خانه در زمینه آموزش عمل نمی‌کنند افزود: با توجه به ضرورت این موضوع باید تا زمانی که مادر در بیمارستان است چندین بار آموزش لازم داده شود.

متخصص کودکان اضافه کرد: زمان شیر دهی یکی از اولویت‌ها است که باید به آن توجه داشت، نوزاد در ساعات ابتدای تولد باید برخورد پوست به پوست با مادر داشته باشد و از شیر مادر تغذیه کند.

شیردادن کمتر از ۲۱ ماه به نوزاد ظلم است

در دین مبین اسلام شیردادن کمتر از ۲۱ ماه به نوزاد را ظلم به کودک دانسته استعضو کمیته کشوری شیر مادر با بیان اینکه در دین مبین اسلام نیز شیردادن کمتر از ۲۱ ماه به نوزاد را ظلم به کودک دانسته است، بیان کرد: زمان شیر دهی به نوع زایمان ربطی ندارد و کودک چه در زایمان طبیعی و چه در سزارین باید در ساعات اول تولد شیر مادر دریافت کند.

راوری خاطرنشان کرد: مادران پس از زایمان باید متوقع باشند و از پرسنل آموزش شیر دهی صحیح را بخواهند.

متخصص کودکان در ادامه بیان کرد: اگر شیردهی به نحوه صحیح آموزش داده نشود مادر دچار زخم و تورم در ناحیه سینه می‌شود و از شیر دادن مکرر نوزاد ممانعت می‌کند و نرسیدن اندازه کافی شیر به نوزاد موجب بی‌حالی و بی‌قراری می‌شود.

شیردهی مناسب از راه‌های جلوگیری از مرگ و میر نوزادی

عضو کمیته کشوری شیرمادر خاطرنشان کرد: شیردهی به‌اندازه مادر یکی از راه‌های جلوگیری از مرگ و میر در سنین نوزادی می‌شود.

وی گفت: اکنون ۹۰ نفر از سراسر کشور در دوره‌های دو ساله تربیت مدرس شیر مادر شرکت کردند و با روال کامل آموزش آشنا شده‌اند.

راوری گفت: متاسفانه بازوهای کنترلی و نظارتی کم است و از همکاران در استان‌ها انتظار داریم که مواردی که از وزارت خانه ابلاغ شده است را اجرا کنند.

کد N1604588

وبگردی