آفتاب

مواد مغذی کدو حلوایی برای مقابله با بیماری‌ها را بشناسید

مواد مغذی کدو حلوایی برای مقابله با بیماری‌ها را بشناسید

همشهری آنلاین: کدو حلوایی پوست و گوشتی نارنجی دارد و جزو سبزی‌جات رنگی محسوب می‌شود که از بروز آکنه، بیماری‌های قلبی، دژنراسیون ماکولای چشم و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. این کدوهای گرد یا گلابی شکل بزرگ خواص دیگری نیز دارند که در ادامه ارائه می‌دهیم.

  • بتاکاروتن

کدو حلوایی حاوی میزان بالایی رنگدانه بتاکاروتن است. این رنگدانه به پیشگیری از بروز آکنه، سرطان و دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری می‌کند. 250 گرم (یک لیوان) کدو حلوایی پخته شده 8.5 میلی‌گرم بتاکاروتن دارد که میزان قابل توجهی می‌باشد. این ترکیب برای پوست و بهبود وضعیت آن نیز مفید است.

  • فیبرها

کدوحلوایی حاوی فیبرهای محلول در آب است که به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند. فیبرهای غیرمحلول در آب موجود در این ماده غذایی نیز معده را پر کرده و احساس سیری ایجاد می‌کند. این فیبرها با یبوست نیز مقابله می‌کنند.

  • لوتئین

کدو حلوایی منبع مهم کاروتنوئیدها از جمله لوتئین است که از بروز دژنراسیون ماکولای چشم و نیز از آب مروارید و سرطان کولون پیشگیری به عمل می‌آورد.

  • منیزیم

کدوحلوایی غنی از منیزیم است. این ماده معدنی برای تسکین آلرژی‌ها، آسم، سلامت قلب و عروق، کنترل فشارخون، برطرف کردن سنگ کلیه و کاهش سندرم پیش از قاعدگی مفید است.

  • پتاسیم

کدو حلوایی به عنوان یک ماده غذایی غنی از این ماده معدنی باعث کاهش خطر ابتلا به پرفشار خون، سنگ کلیه و سکته مغزی می‌شود. این ماده غذایی به میزان زیادی پتاسیم دارد و برای بدن مفید است.

  • تیامین

با مصرف یک لیوان یعنی معادل حدود 250 گرم کدو حلوایی پخته شده به میزان زیادی ویتامین B جذب بدن می‌شود. این ویتامین نیز برای تحریک عملکرد مغز مفید بوده و باعث بهبود خلق و خوی و تقویت حافظه می‌شود.

  • ویتامین B6

کدو حلوایی تأمین کننده میزان زیادی ویتامین B6 برای بدن است. این ویتامین به کاهش بیماری‌های قلبی و همچنین افسردگی کمک می‌کند. 250 گرم کدوحلوایی پخته شده حدود 0.4 میلی گرم ویتامین B6 دارد. قابل ذکر است که آب پز کردن کدوحلوایی باعث از بین رفتن ویتامین B آن خواهد شد.

  • ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از ابتلا به آب مروارید و بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند. کدو حلوایی بهترین منبع ویتامین C است. یک لیوان معادل 250 گرم کدو حلوایی 31 میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رساند که میزان بسیار بالایی است.

منبع:‌تبيان

کد N1604485

وبگردی