آفتاب

نامه هشت موسسه حقوق بشری به گوترش

نامه هشت موسسه حقوق بشری به گوترش

مهر نوشت: ۸ موسسه حقوق بشر بحرینی از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درخواست کردند که در پرونده سه شهروند این کشور که به اعدام محکوم شده اند، فورا مداخله کند.

شماری از نهادهای حقوق بشری بحرین با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار رسیدگی وی به وضعیت حقوق بشر در بحرین شدند.

متن نامه ۸ موسسه حقوق بشر بحرینی به «آنتونیو گوترش» دبیر کل محترم سازمان ملل متحد بدین شرح است: از فوریه ۲۰۱۱ تاکنون دادگاه های بحرینی طی محاکمه های ناعادلانه احکام اعدام متعددی را صادر نموده است که در ضدیت با ماده ۱۰ کنوانسیون بین المللی حقوق بشر و ماده ۶ معاهده حقوق مدنی و سیاسی می باشد. در عین حال نظام قضائی بحرین طی این مدت بر شکنجه و قتل در بازداشتگاه ها و شلیک مستقیم بر تجمعات مسالمت آمیز توسط نیروهای امنیتی چشم پوشی نموده است.

با توجه به حساسیت پرونده حکم های اعدام صادره در بحرین و اینکه بعضی از محکومین در خطر قریب الوقوع اجرای این احکام غیر مسوولانه و خودسرانه قرار دارند، از شما درخواست می کنیم در پرونده سه محکوم به اعدام به نام های «سامی مشیمع»، «علی السنکیس» و «عباس السمیع» که در حقیقت اسرای آزادی بیان هستند، فورا مداخله کنید. همچنین آزادی فوری بازداشت شدگان و لغو احکام قضائی صادره و پایان دادن اقدامات رژیم بحرین در قبال حق حیات و تبدیل آن به حقی قابل سلب را خواهانیم.

اسامی نهادهایی که این نامه را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده اند، در ذیل آمده است:

موسسه حقوق بشر بحرین
جمعیت بحرینی حقوق بشر
دیده بان بحرینی حقوق بشر
موسسه سلام برای دموکراسی و حقوق بشر
انستیتو خلیج برای دموکراسی و حقوق بشر
سازمان حقوق بشر اروپایی-بحرینی
سازمان حقوق بشر آلمانی-بحرینی
مرکز حقوق بشر بحرین

پیش از این معارضان بحرینی مستقر در خارج از کشور در بیانیه ای تاکید کرده بودند که از تمامی ملتمان درخواست می کنیم که خشم طوفانگر خود را با حضور در خیابان ها، میادین و مراکز تجمع عمومی به نمایش گذارند.

همچنین علمای بحرین با صدور بیانیه ای تاکید کرده بودند: ای ملت شریف بحرین برای حفظ جان های جوانان بی گناه محکوم به اعدام در این محاکمه باطل در تمامی مناطق بحرین دعوت به خشم عمومی را لبیک گویید.

در ادامه این بیانیه اعلام شده است: خشم شما در راه خدواند و هیبت حضور گسترده شما در دفاع از جانها، امید بخش و تغییر دهنده معادلات و راه نجات جوانان بی گناه است. همه ما اگر در انجام این واجب کوتاهی کنیم، در پیشگاه خدواند متعال مسئول هستیم.

گفتنی است، مردم و شهروندان بحرینی در لبیک به خواسته علمای این کشور مبنی بر اعتراض به احکام اعدام سه جوان بحرینی توسط مقامات آل خلیفه، در مناطق مختلف این کشور راهپیمایی کردند.

52311

کد N1604206

وبگردی