آفتاب
توسط یک شرکت دانش بنیان؛

«گاما آلومینا» نانو ساختار تولید شد/ کاربرد در داروسازی

«گاما آلومینا» نانو ساختار تولید شد/ کاربرد در داروسازی

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید گاما آلومینای نانوساختار به‌عنوان پایه‌کاتالیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، داروسازی و خودروسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یکی از مواد پرمصرف در صنایع مختلف کاتالیست‌ها هستند. این مواد با افزایش سرعت واکنش‌ها زمان رسیدن به محصول نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

از آنجایی‌ که ماده‌ کاتالیست فرآیند تسریع انجام واکنش را با سطح خود انجام می‌دهد، افزایش نسبت سطح به حجم می‌تواند فعالیت کاتالیست را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. کوچک کردن ابعاد کاتالیست در مقیاس نانو و همچنین ایجاد حفرات نانویی راه‌هایی برای افزایش سطح و بهبود عملکرد کاتالیست‌ها به شمار می‌روند.

سعید شجاعی زاده، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده گاما آلومینا نانو ساختار اظهار داشت: پایه‌ کاتالیست ۹۰ درصد ارزش کاتالیست است؛ زمانی که پایه‌ کاتالیست در کشور موجود نبود، مصرف‌کنندگان پایه‌ کاتالیست نهایی را با هر قیمتی و هر کیفیتی از خارج از کشور تأمین می‌کردند.

وی ادامه داد: اما با اجرای طرح تولید پایه‌ کاتالیست در کشور نیاز به تأمین خارجی پایه‌ کاتالیست قطع شد و این شرکت و سایر شرکت‌های همکار توانستند مقادیر زیادی از کاتالیست های ناهمگن بر پایه‌ گاما آلومینا را تولید و به صنایع ارائه کنند.

شجاعی زاده درباره مزایای این محصول داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی گفت: تولید داخلی این پایه کاتالیست موجب کاهش هزینه‌ها در صنایع مهم و کاربردی شده و همچنین کیفیت این پایه‌کاتالیست در حد نمونه خارجی است. به‌علاوه، تغییرات خاصی جهت ارتقاء عملکرد آن در هنگام استفاده به عنوان پایه کاتالیست اعمال شده است.

وی میزان تولید سالانه‌ این محصول را در حال حاضر دویست تن در سال عنوان کرد و افزود: با قطع واردات پایه‌ کاتالیست گاما آلومینای نانوساختار تا کنون مبلغی بیش از ۱۳ میلیارد ریال از سرمایه‌ ملی صرفه‌جویی شده که این مبلغ در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

به گفته مجری این طرح، اجرای این طرح موجب اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۹۵ نفر به صورت غیرمستقیم شده است و طی توسعه‌ این طرح در آینده اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۶۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: محصول گاما آلومینا با شماره‌ ثبت اختراع ۴۴۵۸۴ به ثبت رسیده و دارای گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ فناوری نانو است.

کد N1603889

وبگردی