آفتاب

پایان سیاست «پای خیس، پای خشک»

پایان سیاست «پای خیس، پای خشک»

ایرنا نوشت: رسانه های امریکا گزارش دادند: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی، عملا به سیاست موسوم به «پای خیس، پای خشک» پایان داد که به هر کوبایی امکان می داد به محض پا گذاشتن به خاک آمریکا از طریق دریا ، مجوز اجازه اقامت در این کشور را بگیرد.

این رسانه ها اعلام کردند، اوباما در فرمان اجرایی خود در عین حال تاکید کرد که آمریکا، کماکان از کوبایی ها برای مهاجرت ، مانند دیگر ملتها ، و بر اساس قوانین جاری ، استقبال خواهد کرد.
اوباما همچنین یادآوری کرد که کوبا قبول کرده است بازگشت مهاجرانی را که بدون اجازه به امریکا بیایند و یا کسانی را که توسط گارد ساحلی هنگام عبور به آمریکا از آب گرفته می شوند، بپذیرد و با آن ها با خشونت رفتار نکند.
دولت کوبا از تصمیم جدید مهاجرتی اوباما استقبال کرد.

ژوزفین ویدال مدیر کل امور آمریکا در وزارت خارجه کوبا در این باره گفت که امروز با صدور بیانیه مشترک بین دو کشور ، به بحران انفجاری مهاجرت پایان داده شد. آمریکا شاهد مهاجرت امن ، منظم و قانونمند کوبایی ها به آمریکا خواهد بود.
وی افزود: قاچاق انسان ها و دیگر جرائم مربوط به آن، کاهش خواهد یافت و سیاست دو گانه تبعیض بین مهاجران کویایی و مهاجران از کشورهای دیگر خاتمه می یابد و همکاری متقابل بین کشورها در منطقه تشویق می شود.
اوباما در فرمان خود سیاست موسوم به «پای خیس پای خشک» را سیاستی متعلق به دوران گذشته خواند و پایان دادن به آن را برای عادی سازی روابط با کوبا مهم توصیف کرده است.

اما هزاران کوبایی که با پرداخت هزاران دلار به قاچاقچیان، فعلا خود را به مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین رسانده اند تا بتوانند به نوعی وارد آمریکا شوند ، ناخشنودی و خشم خود را حتی با وارد ساختن اتهاماتی نظیر خیانت ابراز می کنند.
یکی از آنها می گوید، این تصمیم خیانت دیگر آمریکا به کوباست. من باراک اوباما را قبول ندارم. او دروغگوست. با این تصمیم می خواهد به رائول کاسترو نزدیک تر شود.

سیاست پای خیس پای خشک سه دهه پیش توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق پایه گذاری شد و به هر کوبایی که از طریق دریا پایش به زمین آمریکا می رسید مجوز اقامت ، حق اشتغال و سپس حق اخذ کارت اقامت دائم می داد. مجوزی که به هیچ مهاجری از هیچ کشور دیگری داده نمی شود.
رسانه های امریکا گزارش دادند: پس از توافق دو سال قبل واشنگتن و هاوانا برای گام برداشتن در مسیر عادی سازی روابط ، حدود 100هزار کوبایی ، وارد آمریکا شدند.

52310

کد N1603544

وبگردی