آفتاب
تحلیلگر مسائل آب در گفت‌و‌گو با ایلنا تشریح کرد:

فقط ۱۰ درصد آب‌های سطحی ذخیره می‌شود/ برنامه‌‌ای برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

فقط ۱۰ درصد آب‌های سطحی ذخیره می‌شود/ برنامه‌‌ای برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد

آقالو با اشاره به اینکه در همه ایام‌ ترسالی و خشکسالی، رقم مصرف آب کشاورزی ۹۱ درصد عنوان می‌شود، افزود: این در حالیست که، رقم مربوط به این دو شرایط ناهمسان، متفاوت و متضاد باید متفاوت باشد.

نقی آقالو تحلیلگر مسائل آب در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه ما در حال حاضر با واقعیتی ملموس و غیر قابل انکار به نام کم آبی و کاهش فاجعه بار منابع آب‌های زیرزمینی روبرو هستیم، گفت: مدیریت بهینه آب یعنی برداشت از منابع آبی کشور بر اساس ظرفیت و توان هر منطقه و البته این مهم از طریق آمایش سرزمین صورت می‌گیرد که ما تاکنون از آن بی‌بهره بوده‌ایم.

آقالو تصریح کرد: ما همچنین تاکنون هیچ اقدام درخوری در راستای ذخیره سازی و حفاظت از منابع و مصرف درست و حساب شده نداشته‌ایم و فقط ده درصد از آب‌های سطحی کشور را مدیریت می‌کنیم و بقیه تقریبا، کما فی السابق و بدون برنامه مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بهینه آب به روش‌های مناسب برای ذخیره آب در زمان ترسالی و استفاده از آن در مواقع خشکسالی، جداسازی آب شرب از غیر شرب، استفاده مجدد از پساب و سیستم پایش خشکسالی نیاز دارد که ما هیچ برنامه جدی‌ای برای آن نداریم که بتوانیم خود را با شرایط محیطی هماهنگ کنیم و برای آن چاره‌ای بیندیشیم.

این تحلیلگر مسائل آب همچنین بیان کرد: برنامه‌ای مدون نداریم که علت اصلی کم آبی در ایران را که به گفته برخی تغییر اقلیم باشد، تحلیل و بررسی کنیم در زمینه فرهنگ سازی نیز ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در همه ایام‌ ترسالی و خشکسالی، رقم مصرف آب کشاورزی ۹۱ درصد عنوان می‌شود، افزود: این در حالیست که، رقم مربوط به این دو شرایط ناهمسان، متفاوت و متضاد باید متفاوت باشد.

آقالو اظهار داشت: فقط یک درصد از خاک کشور ۱۶۴ میلیون هکتاری، بیش از ۱۰۰۰ میلی متر باران می‌بیند و بقیه زمین‌ها، کمتر از ۵۰۰ میلی متر و در دشت‌ها و کویر‌ها، این رقم به کمتر از ۱۰۰ میلی متر می‌رسد، به همین دلیل باید از بهترین روش‌های آبیاری و مصرف آب استفاده کرد که تاکنون اقدام در خوری صورت نگرفته است.

کد N1603478

وبگردی