آفتاب
عبدالعلی دستغیب تقدیر شد:

وزیر ارشاد: نقد سازنده مستلزم روشنگری است/دستغیب نشان مفاخر گرفت

وزیر ارشاد: نقد سازنده مستلزم روشنگری است/دستغیب نشان مفاخر گرفت

شیراز- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقد سازنده را مستلزم روشنگری و رعایت مرزهای اخلاقی دانست و گفت: نقد تخریبی، انتفام جویی و عبور از مرزهای اخلاقی است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در آیین نکوداشت عبدالعلی دستغیب که توسط انجمن آثار و مفاخر استان با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: تکریم و تجلیل از شخصیت هایی مانند دستغیب که برای شیراز و ایران زمین شناخته شده اند کاری ارزشمند است.

وی در بیان ویژگی های عبدالعلی دستغیب، او را شخصیتی با  خاستگاه تحول در حوزه نقد ادبی معرفی کرد که در عصر بزرگانی نظیر جلال، چوبک، نیما و ... زیسته است.

وزیر ارشاد حوزه نقد ادبی را در فارس با تاریخی طولانی ارزیابی کرد و گفت: ادبا و منتقدان ادبی بخش لاینفک فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند که اساسا باعث پویایی و شکوفایی می شوند.

وی نقادی را به مثابه روشنگری دانست و گفت: دستغیب هم چون منبع نور و نورانیت می درخشد.

وی جایگاه فارس را در حوزه ادب و فرهنگ مورد ارزیابی قرار داد و افزود: اگر امروز درخت فرهنگ و هنر سبز است و میوه می دهد به خاطر ریشه هایی مانند عبدالعلی دستغیب است.

صالحی امیری ادامه داد: اساس توسعه فرهنگی در ایران یک تبار تاریخی و طولانی دارد که تحولات مشروطیت منشاء بسیاری از این تحولات است.

وی با تاکید بر فرهنگ، عنوان کرد: ریل توسعه از فرهنگ آغاز می شود و باید بپذیریم با توسعه نفتی به مقصد نرسیدیم و باور داشته باشیم از تغییر توسعه نفتی به توسعه فرهنگی می توانیم دچار تحول شویم. امروز گرد آمدیم تا این پیام را بدهیم که شیراز و فارس مرکز و منبع بزرگ تمدن و فرهنگ است و دنیا به این تمدن نیاز دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه راه فرهنگ و فرهیختگی تداوم دارد و حتی با فقدان برجستگان آن متوقف نمی شود، پیرامون فعالیت های عبدالعلی دستغیب، تصریح کرد:خلق ۶۴ اثر از یک فرهیخته کاری بس سترگ است و نشان می دهد او از نان و نام عبور کرده و در جهت توسعه فرهنگی گام برداشته است.

وی در عین حال نقد سازنده را مستلزم روشنگری و رعایت مرزهای اخلاقی دانست و گفت: نقد تخریبی، انتفام جویی و عبور از مرزهای اخلاقی است که از این منظر استان فارس پرمایه و پرفرهنگ است.

صالحی امیری ادامه داد: ریشه های تنومند درخت تنومند ایرانی در این استان است و دستغیب محصول این درخت تنومند است که توجه به این سرمایه ها برای تداوم توسعه فرهنگی کشور نیاز است.

وی ضرورت توجه به اصحاب قلم و فرهنگ را مورد تأکید قرار داد و افزود: استان فارس باید نمادی از نکوداشت مفاخر فرهنگی  و دینی باشد.

در ادامه این مراسم نشان مفاخر استان فارس توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد عبد العلی دستغیب اهدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به استان فارس به زیارت حرم مطهر احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) نائل شد.

کد N1602534

وبگردی