آفتاب
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته مصداق توسعه ابزاری است

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته مصداق توسعه ابزاری است

اردبیل – عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکی از الگوهای رایج در جامعه تعریف برنامه و تصمیم‌گیری در غیاب مردم و پشت درهای بسته است که مصداق توسعه ابزاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد قانعی راد ظهر پنج‌شنبه در سمپوزیم جامعه‌شناسی اردبیل تصریح کرد: در توسعه ابزاری مدیران برنامه تعریف کره و اعتبار اختصاص می‌دهند و نسبت به حل مسئله بدون مردم و در غیاب آن ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: در واقع در این الگوی رفتاری تصمیمات در پشت درهای بسته و بدون دخالت مردم اتخاذ می‌شود؛ الگویی که در کشور به صورت گسترده رایج شده است.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور متذکر شد: این در حالی است که سیاست‌گذاران لازم است با رویکرد توسعه معطوف به نهادها نسبت با اتخاذ تصمیم و اقدام عمل کنند.

به گفته قانعی راد توسعه لازم است معطوف به نهادها باشد و از ظرفیت نهادهای عمومی و وابسته به جامعه که برای سازمان‌دهی و هدایت و اجرای کارهای اساسی به وجود آمده‌اند استفاده کرد.

وی تصریح کرد: از جمله نهادهای وابسته به جامعه می‌توان سازمان‌های مردم‌نهاد، خانواده، مدرسه و رسانه را نام برد که در اغلب برنامه‌های توسعه که صرفاً به توسعه نهادهای عمومی توجه می‌شود، مورد غفلت واقع شده‌اند.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور متذکر شد: در نگاه سنتی اقتدار دولت در مقابل اقتدار ملت است و این در حالی است که دولت برای برخورداری از اقتدار می‌بایست با بهره‌گیری از یک ملت قوی به این مهم دست یابد.

قانعی راد ادامه داد: امروز مدیران ما نیاز دارند که در برنامه‌ها به نهادهای مختلف جهت توسعه توجه کنند تا چند پارگی و چندقطبی‌هایی که اغلب به وجود آمده و مسکوت مانده از بین برود.

وی با تأکید به ضرورت توسعه گفتگوی اجتماعی در جامعه ایرانی اضافه کرد: لازم است به جای محدود کردن مردم از نقش و ظرفیت آن ها در گفتگوی اجتماعی بهره گرفت و مشارکت آن ها را توسعه داد.

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: در این راستا تشکیل کانون‌های فرهنگی و اتاق‌های فکر و گفتگو ضروری است و می‌تواند در توسعه گفتگوی اجتماعی مؤثر واقع شود.

کد N1602340

وبگردی