آفتاب
قائم مقام وزیر کشور:

برنامه ریزی مقابله با آسیب های اجتماعی به حوزه پیشگیری معطوف شود

برنامه ریزی مقابله با آسیب های اجتماعی به حوزه پیشگیری معطوف شود

اراک- قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: برنامه ریزی در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی باید بیشتر به حوزه پیشگیری معطوف شود چرا که پس از وقوع آسیب درمان آن بسیار سخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی رستم وندی شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در اراک اظهار داشت: در رابطه با آسیب های اجتماعی راهبرد ما کاهش آسیب ها است و حتی اگر بتوانیم یک نفر را از دامنه آسیب بیرون بکشیم به وظیفه خود به خوبی عمل کرده ایم.

وی افزود: در رابطه با آسیب های اجتماعی نباید شب و روز بشناسیم و بایستی تلاش خستگی ناپذیر داشته باشیم چرا که این مساله بر همه ما تاثیرگذار است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: باید به عمق تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد آسیب های اجتماعی توجه کنیم که فرمودند هر کس این کشور را دوست دارد و به آن دلبسته است و وجدان دارد کار در رابطه با آسیب های اجتماعی را وظیفه خود می داند و این یک کار سیاسی نیست، بلکه یک اقدام اجتماعی است.

رستم وندی تصریح کرد: در استان مرکزی چند محور عمده در رابطه با آسیب های اجتماعی مطرح است از جمله پایین بودن نرخ موالید، پایین بودن نرخ ازدواج، آمار بالای طلاق و همچنین خودکشی که این مشکلات باید ریشه یابی شوند.

وی اضافه کرد: مساله حاشیه نشینی از دیگر مشکلات اجتماعی استان مرکزی است و همچنین آمار ضرب و جرح در استان طی سال های اخیر افزایش داشته و آمار اعتیاد نیز بالا است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان ساخت: استان مرکزی برخی از مشکلات استان های کم برخوردار و محروم را ندارد، اما بعضی موارد آسیب های اجتماعی در آن با افزایش روبرو بوده است.

رستم وندی گفت: در رابطه با اعتیاد باید بدانیم که پایداری درمان اعتیاد زیاد نیست، بنابراین باید پیشگیری از اعتیاد را مدنظر قرار دهیم در حالی که سهم مباحث پیشگیرانه در کشور فقط سه درصد است که رقم بسیار پایینی است.

وی ادامه داد: باید برنامه های پیشگیری و درمانی همزمان با هم پیش بروند و فعالیت ها بیشتر به حوزه پیشگیری معطوف شود چرا که پس از وقوع آسیب درمان آن بسیار سخت است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی افزود: آسیب های اجتماعی طیف متنوعی هستند که با یک نسخه واحد نمی توان همه آنها را درمان کرد بنابراین باید تک تک آسیب های اجتماعی را موشکافی کرده و راه پیشگیری و درمان آن را بررسی و ارزیابی کنیم.

رستم وندی اظهار داشت: باید راهکارهای غربی در مقابله با آسیب های اجتماعی را کنار بگذاریم و راهکارهای بومی اتخاذ کنیم و حتی در درمان جسمی نیز باید داروها و الگوهای بومی خود را داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین باید از ظرفیت و توانمندی خیرین در حوزه آسیب های اجتماعی غافل نشویم و مشارکت های مردمی را در این حوزه افزایش دهیم چراکه بضاعت دولت آنقدر نیست که برای رفع و کاهش تمامی این آسیب ها کافی باشد.

کد N1601939

وبگردی