آفتاب

پژوهش‌های باستان‌شناسی انجام شده در رود اترک کافی نیست

پژوهش‌های باستان‌شناسی انجام شده در رود اترک کافی نیست

رئیس هیات بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه‌های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک گفت: فعالیت­های پژوهشی انجام شده در این منطقه شرقی رود اترک مقبول و جوابگوی نیازهای علمی منطقه نبوده و نیست.

به گزارش ایلنا، آزیتا میرزایی (رئیس هیات بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه‌های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک) گفت: باتوجه به وسعت و پراکنش آثار در منطقه شرقی رود اترک، فعالیت­های پژوهشی انجام شده در این منطقه مقبول و جوابگوی نیازهای علمی منطقه نبوده و نیست.

آزیتا میرزایی با اعلام این مطلب تصریح کرد: بنابراین لقب منطقۀ سفید باستان شناسی ایران به این منطقه بی دلیل نیست.

این باستان شناس گفت: منطقه شمال شرق ایران پیوسته دروازۀ ورودی اقوام مختلف در دوران­های پیش از تاریخ تا اسلامی بوده است؛ اما پژوهش­های ناچیز، پراکنده و موردی باعث شده گاه نگاری دقیق منطقه هنوز مدون نشده باشد.

او با اشاره به فراهم شدن فرصت بررسی و شناسایی باستان­شناسی منطقه در پاییز امسال، افزود: گرچه به دلیل وسعت منطقه، کثرت آثار و محدودیت منابع مالی تنها 80درصد کار انجام و مابقی آن به فصل بعدی موکول شد اما دستاورد این پژوهش در شناسایی آثار بسیار ارزشمند بود.

به گفته آزیتا میرزایی، شهرستان قوچان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود پلی میان آسیای میانه، البرز شرقی و فلات مرکزی ایران است و به همین دلیل مطالعه آن یکی از اهداف پژوهشکدۀ باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رئیس هیات بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک خاطر نشان کرد: این آثار از لحاظ گاه نگاری بازۀ زمانی بین مس و سنگ تا روزگار معاصر را در بر می گیرند و به طور حتم ارائه اطلاعات علمی و دقیق این آثار، نیازمند پژوهش­های جامعی است که نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد.

گفتنی است این منطقه دارای 93 تپه، 11 محوطه، 3 معماری صخره ای و دستکند، 12 برج دیده بانی و قلعه، 6 کاروانسرا شامل دو کاروانسرای شهری و چهار کاروانسرای بین راهی، 19 حمام خزینه ای، 2 یخچال، یک آب انبار، یک خانه اربابی روستایی، یک سردر امامزاده و 15 قبرستان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه های اشکانی در حوزه شرقی رود اترک را صادر کرده است.

کد N1601309

وبگردی