آفتاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

استان سمنان ۸۳۰ مسجد دارد/ وجود ۱۴۰۰هیئت مذهبی

استان سمنان ۸۳۰ مسجد دارد/ وجود ۱۴۰۰هیئت مذهبی

مشهد - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: وجود ۸۳۰ مسجد و یک هزار و ۴۰۰هیئت مذهبی از جمله ظرفیت‌های استان برای ترویج دین مبین اسلام هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی شکری شامگاه سه‌شنبه در جمع علما و روحانیان شاهرودی ساکن مشهد در حسینیه شاهرودی‌های مشهد مقدس، ضمن اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی موجود در استان و شهرستان شاهرود در راستای ترویج فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی، ابراز داشت: امروزه باید با برنامه ریزی مدون در راستای ترویج فرهنگ دینی و تعمیق ارزش‌های دین مبین اسلام بهره برد.

وی افزود: وجود یک هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی ظرفیتی است که به آسانی نمی توان از کنار آن گذشت و امروز با توجه به این ظرفیت ها باید گفت بستر تبلیغ در استان سمنان مهیا است لذا باید نگاه ویژه ای به مقوله تبلیغ با بهره گیری از این ظرفیت ها داشت.

وجود ظرفیت‌های فرهنگی قابل توجه در استان سمنان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیت های خوب استان، داشتن علما، فضلا، روحانیان و اساتید برتر در حوزه‌های دینی و تبلیغی است، ابراز داشت: خوشبختانه این استان مهد دین و معلمان اخلاق نام دارد و امروز شاهدیم که پنج عضو مجلس خبرگان رهبری از شاهرود و سه نفر از این اساتید اهل یکی از روستاهای شهرستان هستند که این نشان دهنده وجود ظرفیت خوب علمی و معنوی در دیار قومس است.

شکری با بیان اینکه امروز مشکل اصلی در استان سمنان نبود روحانی کافی برای مساجد است، گفت: امروز بیش از ۸۳۰مسجد در استان وجود دارد حال آنکه مجموع تمام روحانیان اعزامی، طرح هجرت و مستقر در استان به ۱۲۰نفر نمی رسد این امر نشان می دهد که ما می بایست به تجهیز مساجد و به روحانیان و استفاده از ظرفیت های تبلیغی این عرصه نگاه ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی با اعزام مبلغان، روحانیان و طلاب در قالب طرح هایی مانند استقرار، هجرت، خود استقراری و ... سعی در استفاده از ظرفیت شبکه تبلیغی را دارد اما در هر حال تعداد روحانیان و همچنین امکانات این نهاد نیز به اندازه کافی نیست.

حضور مبلغان در مساجد پررنگ تر شود

عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان همچنین گفت: حضور مبلغان در مساجد و محافل می تواند به ترویج سبک زندگی اسلامی کمک شایانی کند لیکن باید با برنامه ریزی مناسبت شرایط را برای حضور مبلغان در مساجد استان فراهم آوریم.

شکری با بیان اینکه امروز روحانیان و در مجموع نهادهای فرهنگی می بایست از داشته های استان سمنان در زمینه ترویج فرهنگ دینی بهره مند شوند، ابراز داشت: یکی از ظرفیت های استان که همواره در راستای ترویج دینی مغفول مانده، وجود ۱۰۸هزار دانش آموز و ۱۱۲ هزار دانشجو است که آموزش، هدایت و راهنمایی این قشر می تواند در راستای ترویج فرهنگ دینی در سطح جامعه موثر باشد لیکن از روحانیان می خواهیم با عنایت ویژه نسبت به قشر آتیه ساز ایران اسلامی، اجرای تبلیغ کنند.

وی افزود: دانش آموزان و دانشجویان با وجود هجمه سنگین دشمنان اسلام امروز در خطر نفوذ هستند لیکن شبکه تبلیغی می بایست با عنایت به مقابله با راه های نفوذ اقدام کنند.

حضور روحانی در روستاها مطالبه مردم است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، همچنین درباره مشکلات استان، گفت: در این استان ۳۲۱ روستای بالای ۹خانوار وجود دارد که نگاه ویژه ای را به مقوله فرهنگ دینی مطالبه می کنند چرا که حضور روحانی در روستاها می تواند در راستای جلوگیری از بروز معضلات اجتماعی موثر واقع شود.

شکری با بیان اینکه بسیاری از روستاهای بخش‌های جنوبی استان سمنان به دلیل مشکل خشکسالی تخلیه شده اند، افزود: روستاهای ما امروز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که بیکاری جوانان، خشکسالی و بروز مشکلات اقتصادی در زمره این موارد قلمداد می شوند لیکن باید گفت هرچند شبکه تبلیغی نمی تواند در رفع این مشکلات اثر گذار باشد اما در کاهش آسیب های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد ناشی از مشکلات، موثر باشد.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد در روستاهایی که روحانی مستقر فعالیت دارند، معضلات اجتماعی کمتر دیده می شود و این تاثیر حضور روحانیان در روستاها است.

۱۸۰۰ هیئت مذهبی در استان سمنان وجود دارد

رئیس ستاد ساماندهی شئون مذهبی در مناسبت های فرهنگی استان سمنان، همچنین فعالیت بیشتر نهادهای مردمی و تشکل های دینی مانند هیئت های مذهبی را راه دیگر کاهش معضلات اجتماعی و ارتقای وضعیت فرهنگی دانست و ابراز داشت: در استان بیش از یک هزار و ۸۰۰ و در شهرستان شاهرود بالغ بر ۵۰۰هیئت مذهبی وجود دارد و در میامی نیز ۱۵۰ هیئت مذهبی به چشم می خورد این امر همچنین در سایر شهرهای استان نیز وجود دارد که نشان دهنده آماده بودن بستر جامعه برای ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام است که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره برد.

شکری خطاب به روحانیان و مبلغان، ابراز داشت: همراهی مستمر با مردم در قالب هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی با توجه به جایگاه اجتماعی روحانیان قطعا تاثیر بسزایی در نهادینه شدن تبلیغ دینی در جامعه دارد لیکن مبلغان می بایست با بهره گیری از راه های صحیح تبلیغ دین، در راستای ترویج مبانی دینی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

مجمع علمای شاهرودی مقیم مشهد به میزبانی حسینیه شاهرودی ها و با حضور ۱۳۰ روحانی و طلبه به همت امام جمعه شاهرود برگزار شده بود.

کد N1601095

وبگردی