آفتاب
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فوت آیت الله هاشمی:

برای این یار دیرین امام و رهبری از درگاه احدیت رحمت مسئلت داریم

برای این یار دیرین امام و رهبری از درگاه احدیت رحمت مسئلت داریم

مشهد ـ مدیر موسسه امام خمینی(ره) گفت: مرحوم آیت الله هاشمی عمر خود را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی سپری کرد و از درگاه احدیت برای این یار دیرین امام و رهبری رحمت مسئلت داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر دوشنبه در همایش بررسی اخلاقی آثار غفلت در پیدایش فتنه در مشهد با اشاره به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عمر خود را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی سپری کرد و از درگاه احدیت برای این یار دیرین رهبری رحمت مسئلت داریم و به مردم تسلیت می گویم.

وی افزود: کسانی که به دنبال تقرب خداوندی هستند باید مراقب باشند تا نسبت به دیگران قضاوت ناصحیح نکنند چرا که قضاوت اشتباه آثار سنگینی دارد و گاها انسان را گرفتار می کند برای همین است که در قرآن پندهای بسیاری در رابطه با پرهیز از قضاوت رفتار دیگران بیان شده است.

وی ادامه داد: در قضاوت ناصحیح به دو دلیل بر می خوریم یکی جاهلانه و دیگری عامدانه، یعنی گاهی قضاوت اشتباه نسبت به دیگران احتمال دارد از روی جهل باشد و گاهی امکان دارد یک عامل درونی مانند حسد یا بخل باعث قضاوت اشتباه نسبت به رفتار دیگران شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برای ارائه نظر در رابطه با عملکرد و رفتار دیگران باید به حسن فعلی و حسن غاعلی آن عمل واقف بود و توجه کرد. زیرا اهمیت و بهای یک عمل را نمی توان با ظاهر آن فقط سنجید بلکه نیت عامل آن بسیار مهم است و هیچ کس از نیت دگران جز خدا آگاه نیست.

وی عنوان کرد: در رابطه با امر به معروف یکی از موارد مهم همین موضوع ارزش گذاری رفتار و کردار دیگران است، امر به معروف به نوبه خود یک کار ارزشمند است اما هنگامی ارزش مضاعف پیدا می کند که آمر به معروف به شکلی به موضوع ورود پیدا کند که فرد مقابل ترغیب به اصلاح رویه شود.

کد N1600035

وبگردی