آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«زندگی و زمانه هاشمی» تجدید چاپ می‌شود/ خاطراتی از تهیه کتاب

«زندگی و زمانه هاشمی» تجدید چاپ می‌شود/ خاطراتی از تهیه کتاب

جعفر شیرعلی‌نیا نویسنده کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» از آماده سازی این کتاب برای عرضه چاپ دوم خبر داد.

جعفر شیرعلی‌نیا نویسنده و محقق تاریخ انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کتاب «روایتی از زندگی وزمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» این روزها برای چاپ دوم توسط انتشارات سایان آماده می‌شود.

وی درباره اتفاقات حین تولید مطالب این کتاب، گفت: وقتی یک مرحله به نهایی شدن متن کتاب مانده بود، نسخه‌ای از کتاب را برای ایشان فرستادیم تا مطالعه کرده و آن را تائید کنند. در تحقیقاتی که انجام داده بودیم، مطالب و زوایایی بود که باید خودشان درباره شان جواب می‌دادند و مشخص می‌کردند. بنابراین یک نسخه از کتاب را برای خود ایشان و یک نسخه دیگر را هم به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادیم.

شیرعلی‌نیا افزود: خود آیت‌الله هاشمی، نسخه در دستش را دقیق مطالعه کرده و تذکراتی از نظر تاریخی داده بود. نکات موردنظر ایشان در نسخه‌ای که در اختیارشان بود، اعمال شد و در نسخه دیگر هم نظر ۵ نفر از نزدیکانشان اعمال شده بود.

این پژوهشگر در ادامه گفت: من با نظرات تاریخی ایشان مشکلی نداشتم، چون تاریخی و مستند بودند. من هم به ایشان گفتم با این نگاه به کتاب نگاه کنید که کتاب جعفر شیرعلی نیاست؛ نه کتابی که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد چاپ کند یا یکی از نزدیکان شما. جمله‌ای که ایشان در نهایت گفته بودند و برخوردشان درباره کتاب، برایم شیرین بود. در انتها که می‌خواستیم تائید نهایی را برای کتاب بگیریم، چند نکته به کتاب وارد شده بود و ایشان گفته بود: کتاب، کتاب اوست. اگر می‌خواهد این نکات را لحاظ کند و اگر نخواست، چنین نکند. با توجه به نظرات دیگری که درباره کتاب گرفته بودم، برخورد ایشان، بیش از انتظار من بود.

شیرعلی‌نیا درباره منابع تولید مطالب این کتاب و عکس‌هایش گفت: منابع خیلی متنوع بودند. مثلا عکس‌ها را از مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگزاری‌ها، آرشیوهای عکس، روزنامه اطلاعات، روزنامه ایران و حتی عکاس‌های شخصی گرفتیم.

طبق سخنان این نویسنده، چاپ دوم کتاب «روایتی از زندگی وزمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» تا حدود ۱۰ روز دیگر به بازار نشر عرضه می‌شود.

کد N1599984

وبگردی