آفتاب

اهدای بیش از ۱۱۰ هزار جلد به کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم

اهدای بیش از ۱۱۰ هزار جلد به کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم

حرکت کاروان اهدای بیش از ۱۱۰ هزار جلد به کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم توسط انجمن ناشران کودک و نوجوان آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، نادر قدیانی رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک دراین باره توضیح داد: انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در طول سه سال گذشته با اعلام فراخوانی به ناشرن این حوزه نسبت به جمع‌آوری کتاب جهت اهدا به کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم با هدف تجهیز و غنی‌سازی این کتابخانه‌ها اقدام کرده است. بر این اساس در طول دو سال گذشته درمجموع ۳۱۰ هزار جلد به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال به این کتاب‌خانه‌ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری هم پیرو تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توزیع این آثار در کتابخانه‌های روستایی و مناطق محروم داشتیم بیش از ۱۱۰ هزار جلد به ارزش ۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال به این مناطق ارسال خواهد شد.

رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در ادامه سخنانش به دغدغه ناشران نسبت به مسائل فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که نشر کتاب کودک در ایران سهم جزئی در تولید و صنعت نشر کشور دارد اما ناشران این حوزه هرساله نسبت به وقف و اهدای کتاب به این کتابخانه‌ها اقدام می‌کنند که بیشتر از سهمشان در حوزه مالیاتی کشور است. باتوجه به این‌که ناشران از معافیت مالیاتی برخوردارند اما شاهدیم که با اهدای کتاب به نوعی نسبت به پرداخت مالیات به صورت غیرمستقیم اقدام می‌کنند.

قدیانی خاطرنشان کرد: متاسفانه با این وجود می‌بینیم که سازمان امور مالیاتی کشور به بهانه‌های مختلف دفا‌تر مالی ناشران را رد کرده و نسبت به گرفتن مالیات اقدام می‌کنند. درصورتی‌که اگر در طول سه سال گذشته روند تولید کتاب کودک را بررسی کنیم، می‌بینیم که همین تعداد کتابی که تا به حال از سوی ناشران کودک اهدا شده بیش از دو برابر سهم مالیاتی آن‌ها است.

رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک در ادامه اظهار کرد: بنابراین با توجه کردن نظام مالیاتی کشور به این موضوع که دغدغه اصلی ناشران توسعه فرهنگی است نه اقتصادی و سود مالی و این‌که آن‌ها وظیفه خود می‌دانند که در توسعه فرهنگ کتابخوانی تلاش ‌کنند، انتظار می‌رود که مسئولان کشور در برنامه ششم توسعه که روز گذشته (۱۹ دی‌ماه) در صحن مجلس شورای اسلامی، ماده‌ای از آن به جهت حمایت از بخش‌های مختلف فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت، در بودجه سنواتی سالیانه دولت به این ماده جامه عمل بپوشانند و دستگاه‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی، شهرداری‌ها، وزارت نیرو و وزارت نفت در تعرفه‌های خود تجدیدنظر جدی نسبت به جامعه فرهنگی و ناشران داشته باشند.

کد N1599929

وبگردی