آفتاب

مبادلات تجاری استان البرز و کشور اوکراین گسترش می یابد

مبادلات تجاری استان البرز و کشور اوکراین گسترش می یابد

کرج - ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به پذیرایی استان از 2 هیات تجاری اوکراین، گفت: پیگیری افزایش ثبت دارو وصادرات آن از طریق اوکراین به اروپا، کشت فراسرزمینی و فراهم کردن بستر برای گسترش مبادلات تجاری البرز با اوکراین از اقداماتی است که انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ایرج موفق در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان البرزکه بعد از ظهر یکشنبه برگزار شد، افزود: پیگیر معافیت روادید به صورت دائمی هستیم که اگر محقق شود شرایط برای اعزام تجار به دو کشور محقق می شود.
وی با اشاره به گزارش برگزاری نمایشگاه در اوکراین افزود: در رابطه با برگزاری این نمایشگاه جلسات پیش مقدمه در کارگروه توسعه صادرات استان مطرح شد.
وی ادامه داد: بیش از 65 شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند و تفاهم نامه هایی در این رابطه به امضا رسید.
موفق گفت: دو مراسم تفاهم نامه مشترک با دو تن از استانداران اوکراین منعقد شد که طی آن دو تیم برای همکاری های بیشتر به استان البرز سفر می کنند و همچنین سال 96 نسبت به برگزاری نمایشگاه ایران در اوکراین اقدام خواهد شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به دستاوردهای سفر اوکراین افزود: در این سفر رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با همتای خود ملاقات کرد که مقرر شد طرفین در خصوص همکاری های بیشتر اقدام کنند.
این مسئول اضافه کرد: میزان صادرات به اوکراین در سال 91 ، 66 میلیون دلار بوده و این روند به دلایلی کاهش پیدا کرد چراکه تامین نیازهای این کشور مدتی از سوی چین محقق شده در صورتی که استان البرز بیشتر مواد اولیه مورد نیاز اکراین را دارا است.
وی گفت: در حاشیه این نمایشگاه امضا تفاهم نامه استاندار البرز با دو استان خرسون و کی یف صورت گرفت که برای اجرایی شدن تفاهم نامه ها مقرر شد اقدامات عملیاتی صورت گیرد.
موفق افزود: ملاقات استاندار البرز با معاون وزیر امور خارجه اوکراین انجام شد همچنین تفاهم نامه ای بین اتاق بازرگانی البرز و اتاق بازرگانی کی یف امضا شد.
وی خاطر نشان کرد: 21 مورد کار مشترک با شرکت های ایرانی و اوکراینی منعقد شد و پیشنهاداتی برای توسعه این روند و زیر بناهایی که در رابطه با معاملات پولی و بانکی وجود دارد.
این مسئول افزود: با توجه به ظرفیت های استان امکان صادرات دارو به اوکراین در دستور کار قرار دارد همچنین تفاهم نامه بین البرز و کی یف برای دفتر همکاری های مشترک مورد پیگیری قرار گرفته است.
موفق با اشاره به توانمندی های صادراتی استان خاطر نشان کرد: تنها شهرک دارویی کشور در البرز مستقر است و رتبه بالای صادرات محصولات غذایی و قطب تولید ماکارانی با حدود 24 کارخانه آرد و تولید دستگاه های توربین و دومین تولید کننده فاکتور7 خاورمیانه در البرز وجود دارد.
وی گفت: فرصت هایی که در استان برای بازرگانی خارجی است ازاین رو پایانه صادراتی در سفر رییس جمهوری توسط وزیر صنعت معدن اجرایی شد و عملیات آن آغاز شده است.
موفق افزود: سایت نمایشگاه بین المللی در سفر رییس جمهوری مصوب شد همچنین تشکیل شرکت توسعه صادراتی استان البرز در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه 120 برند مهم کشوری در البرز مستقر هستند اضافه کرد: در 9 ماهه سال 95 حدود 56 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی محقق شده است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: بخش بزرگی از اقلامی که اکراین از کشورهای مختلف وارد می کند در استان البرز موجود است که براین اساس برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.
وی افزود: صادرات سال 87 به اکراین 79 میلیون دلار بوده که تاکنون روند افزایشی و کاهشی داشته که با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای البرز در این کشور درصدد گرفتن مجدد بازار صادراتی ایران هستیم.
موفق خاطر نشان کرد: چندین قرارداد در خلال برگزاری این نمایشگاه توسط ایران و اکراین منعقد شد که در رابطه با صنعت کاشی، مواد غذایی، دارویی، هوا فضا و سایر موارد بود.
وی با اشاره به انتظاراتی که از سفیر ایران در اکراین وجود دارد، گفت: ایجاد مرکز توزیع محصولات استان البرز در کی یف، ایجاد دفاتر همکاری های تجاری که از طریق اعزام هیات های تجاری به اکراین، زمینه های اجرای تفاهم نامه های البرز و اکراین از جمله این درخواست ها است.
1535/6155خبرنگار:مریم صوفی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1598954

وبگردی