آفتاب

انتخاب نادرست متخصص، عامل بروز عوارض در خدمات زیبایی دندانپزشکی

انتخاب نادرست متخصص، عامل بروز عوارض در خدمات زیبایی دندانپزشکی

تهران- ایرنا- عضو انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی با بیان اینکه عوارض خدمات زیبایی دندانپزشکی به روش انجام آنها بستگی دارد، افزود: متقاضیان استفاده از این خدمات باید به انتخاب صحیح دندانپزشک متخصص و آشنایی او با تکنولوژی های جدید توجه کنند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی ایران، دکتر سوده جباری با اشاره به اینکه 'لامینیت' یا 'ونیر' به لایه نازکی از مواد گفته می شود که روی دندان ها را می پوشاند و شکل، رنگ، اندازه و ترتیب قراردهی آنها را اصلاح می کند، تاکید کرد: باید توجه کرد که لامینیت ها بر اساس روش ساخت و جنس، انواع مختلفی دارند.
این متخصص دندانپزشکی ترمیمی گفت: این درمان ها شاید به تازگی رواج یافته و در سال های اخیر مردم در مورد آنها مطالبی شنیده باشند، اما در حقیقت قدمت بسیار طولانی در دندانپزشکی دارند و سالیان سال در سراسر دنیا به کار برده می شدند.
جباری افزود: بسیاری از مردم و حتی برخی دندانپزشکان از روش های مختلف و تفاوت های انواع لامینیت ها و روش های نوین آگاهی ندارند.
وی در ادامه به این تفاوت ها اشاره کرد و گفت: لامینیت کامپوزیت یا ونیر کامپوزیت، مستقیما توسط دندانپزشک روی دندان ها قرار می گیرد و به دندان باند می شود یا می چسبد؛ این روش می تواند کاملا «بدون تراش» دندان ها انجام شود.
جباری افزود: در روش لامینیت سرامیکی یا ونیر سرامیکی (چینی)، ابتدا دندانپزشک تراش کمی روی دندان ها انجام می دهد، قالب گیری می کند و سپس قالب ها به لابراتوار فرستاده می شود. لامینیت های سرامیکی در لابراتوار آماده شده و در جلسه بعد روی دندان ها چسبانده می شوند. تراش لامینیت با تراش روکش متفاوت و بسیار کمتر است و فقط 0.3 تا 0.5 میلی متر از سطح روی دندان برداشته می شود.
وی در مورد عوارض لامینیت های دندانی، تاکید کرد: روش انجام لامینیت و مقدار تراش دندان ها بسیار مهم است. دندانپزشک ماهر و متبحر می تواند در بسیاری از موارد بدون هیچگونه تراش و آسیب به مینای دندان ها این درمان را انجام دهد.
جباری ادامه داد: در روش های قدیمی تر لامینیت های سرامیک میزان تراش دندان ها بیشتر بود اما تکنولوژی جدید این امکان را فراهم کرده که بتوان لامینیت های سرامیکی را بدون تراش روی دندان ها آماده کرد. حتی در صورتی که فرد از انجام درمان به هر علتی پشیمان شود، دندانپزشک به شرط صرف دقت و حوصله کافی می تواند مواد را بدون آسیب به دندان زیرین بردارد.
عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران، در مورد لزوم رعایت بهداشت توسط افراد گفت: افرادی که لامینیت کامپوزیت یا سرامیک دریافت کرده اند، باید بهداشت را به خوبی رعایت کنند؛ بسیاری از موارد پوسیدگی و مشکلات لثه ای به علت تمیز نکردن دندان ها ایجاد می شود.
جباری افزود: اگر درمان زیبایی به درستی انجام نشود، مثلا مینای دندان ها بیش از حد تراشیده شود و به عاج برسد، یا روش انجام کار با دقت و صرف زمان کافی نباشد و همچنین موضع خشک و عاری از بزاق نباشد، عوارض آنها بروز می کند اما در صورت رعایت همه موارد و البته بهداشت مناسب، این درمان ها می توانند بسیار امن و بادوام باشند.
وی تاکید کرد: با توجه به گرایش روزافزون مردم به زیبایی دندان ها، لازم است افراد در انتخاب دندانپزشک زیبایی دقت کنند، به فردی مراجعه کنند که در این زمینه متخصص بوده و یا اطلاعات تخصصی همراه با علم روز و آشنایی با تکنولوژی های جدید و تجربه کافی در زمینه درمان دندان ها را کسب کرده باشد.
علمی**1834**1440
تنظیم کننده: ناهید شفیعی ** انتشار:‌معصومه گلشن
کد N1598795

وبگردی