آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ردیف بودجه طرح توسعه نهبندان و سربیشه حذف شد/بیکاری در انتظار کارگران/امرار معاش مردم با یارانه

ردیف بودجه طرح توسعه نهبندان و سربیشه حذف شد/بیکاری در انتظار کارگران/امرار معاش مردم با یارانه

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی‌استان‌ها گفت: بیشتر مردم نهبندان و سربیشه با یارانه امرار معاش می‌کنند.

مرتضی عاصفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره معضلات شهرستان نهبندان و سربیشه با اشاره به اینکه این دو شهرستان مرزی در خراسان جنوبی قرار دارند، گفت: این دو شهرستان به دلیل دوری از مرکز و محرومیت‌های ریشه‌دار تاریخی از محروم‌ترین شهرستان‌های کشور هستند.

وی ادامه داد: نهبندان و سربیشه به دلیل بارندگی کم، خشکسالی‌ها، طوفان‌ها و اینکه در خط زلزله قرار دارند، همیشه آسیب‌پذیر بوده و دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

عاصفی با بیان اینکه دولت در این ۳۷ سال اقدامات خوبی را برای استان خراسان جنوبی انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر در این استان درباره توسعه شبکه آب روستایی به عدد ۷۰ درصد، توسعه شبکه برق به حدود ۸۰ درصد و در توسعه راه‌های روستایی به ۶۵ درصد رسیده‌ایم، هرچند که این عدد با میانگین کشوری که ۸۵ درصد است؛ فاصله دارد.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی‌استان‌ها، خاطرنشان کرد: به دلیل خشکسالی‌های ۱۷ سال گذشته و مهاجرت روستائیان به شهر‌ها کشاورزی در این استان در حال افت است.

وی افزود: به رغم سیاست‌های دولت برای نگهداشتن روستائیان در روستا‌ها، مهاجرت‌ها صورت می‌گیرد که این موضوع زنگ خطری برای ما است، زیر ا بحث تولید به خطر خواهد افتاد.

 سرانه درآمد خانوار در سربیشه و نهبندان بسیار پایین است

عاصفی مهم‌ترین علت مهاجرت روستائیان استان خراسان جنوبی به شهر‌ها را خشکسالی و بیکاری عنوان کرد و اظهار کرد: در حال حاضر سرانه درآمدخانوار در این استان بسیار پایین است.

نماینده مردم خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بیشتر مردم با درآمد یارانه زندگی می‌کنند، تصریح کرد: با بحران آب، افت بارندگی و در نتیجه کاهش کار کشاورزی، بیشتر خانواده‌ها نیازمند حمایت هستند، زیرا ۸۰ درصد جمعیت این دو شهرستان کشاورز بوده و برای کشاورزی به آب باران نیاز دارند که امروزه این باران وجود ندارد.

وی عنوان کرد: تعداد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در این دو شهرستان از میانگین کشوری بالا‌تر است به نحوی که امروز ۱۶ تا ۲۵ درصد مردم شهرستان سربیشه و نهبندان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

این عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به سفر سال ۱۳۷۸ رهبر معظم انقلاب به این استان گفت: بحث محرومیت این دوشهرستان مطرح و به تبع آن طرح ویژه توسعه برای این دوشهرستان پیشنهاد شد که مورد تایید مقام معظم رهبری و به تصویب هیات دولت رسید.

وی با بیان اینکه این طرح توسعه ویژه برای سربیشه و نهبندان طرح بسیار خوبی بود و بسیاری از پروژه‌های مربوطه همچون پروژه‌های زیربنایی، راه وجاده، دانشگاه، فرهنگسرا و گذرمرزی بین‌المللی سربیشه با این طرح کلید خورد، عنوان کرد: هرساله اعتباراتی برای این طرح در نظر گرفته می‌شود تا اینکه سال گذشته توانستیم ردیف بودجه خوبی برای این طرح دریافت کنیم و آقای نوبخت نیز در این زمینه به ما کمک بسیاری کرد.

عاصفی با بیان اینکه در سال جاری به دلایل نامعلوم ردیف بودجه مرتبط با این طرح حذف شد، بیان کرد: این طرح پشتوانه خوبی بود که ما در دراز مدت به توازن شهرستان‌های برخوردار برسیم ولی متاسفانه به رغم آنکه در سال جاری تلاش کردیم؛ رقم این بودجه را ۱۰ تا ۱۴ درصد رشد دهیم و حتی این میزان به تصویب مجلس نیز رسید، اما در لایحه‌ای بودجه‌ای که ابلاغ شد این ردیف حذف شده است.

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: سازمان مدیریت کشوری در این‌باره می‌گوید که بودجه مرتبط با طرح توسعه نهبندان و سربیشه در اعتبارات استانی لحاظ شده است اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گوید در بودجه ابلاغی این ردیف وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه با حذف این ردیف بودجه مشکلاتی برای پروژه‌های در حال اجرای دو شهرستان مذکور پیش‌ خواهد آمد، گفت: در شهرستان سربیشه ۳۲ پروژه به این طرح وابسته است که اگر این ردیف بودجه حذف شود؛ پروژه‌ها دچار رکود شده و پیمانکاران و کارگران معطل مانده و بیکار می‌مانند که این موضوع بیکاری را تشدید می‌کند.

عاصفی در پایان تصریح کرد: ضروری است به صورت ویژه این موضوع در دستور کار دولت قرار بگیرد و سهم مردم نهبندان و سربیشه به بودجه استان بازگردد، زیرا به حفظ جمعیت، ایجاد اشتغال و ایجاد انگیزه در مردم کمک می‌کند.

کد N1598501

وبگردی