آفتاب

ورود مردم برای حفاظت از رودخانه ها در مازندران

ورود مردم برای حفاظت از رودخانه ها در مازندران

ساری - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که گروههای مردمی داوطلب برای حفاظت از رودخانه ها در استان تشکیل شده است .

ابراهیم یخشکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای هر رودخانه بزرگ استان یک گروه مردمی تشکیل شده تا از ضمن حفاظت از حریم و جلوگیری از برداشت غیر قانونی شن و ماسه در آن رودخانه ، اجازه هیچگونه تخلف زیست محیطی را ندهند.
وی گفت : اعضای اصلی این گروهها را صاحبان زمین های کشاورزی و واحدهای مسکونی همجوار رودخانه ها تشکیل می دهند و به این ترتیب رودخانه ها شبانه روزی تحت حفاظت آنان قرار دارد .
وی افزود : اعضای گروه حفاظت از هر رودخانه متشکل از تمامی کشاورزان و افرادی هستند که از بالا دست تا پایین دست رودخانه زمین و سکونت دارند و این افراد همواره به وسیله تلفن و سامانه های نوین اطلاع رسانی مانند کانال تلگرامی با هم در ارتباط هستند .
او ادامه داد : این افراد به محض مشاهده تخلف اعم از برداشت غیر مجاز شن و ماسه و یا تصرف بستر ، موضوع را به تیم نظارتی اطلاع می دهند.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران تشکیل این گروهها را نیاز فوری برای حفاظت از رودخانه های استان دانست و گفت که ورود مردم به طور قطع پیامدهای مثبتی خواهد داشت.
مازندران 120 رودخانه اصلی و فرعی به طول هفت هزار کیلومتر دارد که دستکم 20 رودخانه از این تعداد رودخانه های بزرگ و اصلی هستند.
تلار ، تجن، بابل رود ، چشمه کیله ، سردآبررود ، نکارود و هراز از جمله مهم ترین رودخانه های شیلاتی و کشاورزی مازندران هستند.
برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر این رودخانه ها بویژه در دهه 80 سبب آسیب دیدن بسیاری از تاسیسات تقاطعی و افت شدید بستر آنها شده است .
** حفاظت از رودخانه ، حمایت از دارائی
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران از سیلاب به عنوان حوادث طبیعی مهم و خطرناک استان نام برد و گفت : از آنجائی که بیشترین خسارت سیل متوجه ساکنان مجاور رودخانه ها و سردهنه های کشاورزی است ، اعضای اصلی گروه های دواطلب مردمی حفاظت از رودخانه ها ،مجاوران و کشاورزان هستند.
وی افزود : با حفظ رودخانه ها از خسارت سنگین به منابع ، تاسیسات و مجاری آبی استان نیز جلوگیری می شود.
یخکشی گفت : با ایجاد و تقویت گروههای مردمی ، جرائم و تخلفات مرتبط با رودخانه ها کاهش می یابد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
کد N1598383

وبگردی