آفتاب

ساخت سنسوری برای شبیه سازی مچ دست با قابلیت کاربرد در جراحی

ساخت سنسوری برای شبیه سازی مچ دست با قابلیت کاربرد در جراحی

تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ساخت سنسوری، توانستند فرآیند تولید نیرو با دقت قابل قبول را شبیه سازی کنند؛ از نتایج این تحقیق می‌توان در حوزه‌های ارتباط انسان با ماشین، جراحی از راه دور و به دست آوردن مدلی از انقباض عضلات بهره گرفت.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بابک آزموده مجری طرح، هدف از انجام این تحقیقات را ارائه الگوریتم تخمین نیروهای دست با استفاده از روش‌های مدل سازی غیرپارامتریک دانست و گفت: برای این منظور درصدد بودیم تا با استفاده از طراحی و ساخت سنسوری نحوه انقباض عضلات دست را مدل سازی کنیم.
وی با یادآوری اینکه در این تحقیقات موفق به طراحی و ساخت سنسوری با سه درجه آزادی شده است، اظهار کرد: این سنسور برای اندازه گیری نیروهای ایجاد شده در راستای مختلف با قابلیت اندازه گیری نیرو و تغییرات نیروی دست طراحی شده است.
آزموده افزود: این سنسور همچنین قادر است مدل تولید نیرو در عضلات مچ دست را با خطای حداقل ممکن اندازه گیری کند و به همین منظور طی آزمایش طراحی شده داده های مربوط به نیرو و سیگنال عصبی حاصل از انقباض عضلات به صورت هم زمان ثبت می شوند.
مجری طرح اضافه کرد: در مرحله بعد این داده ها به شبکه عصبی داده شد که از این طریق توانستیم مدلی از انقباض عضلانی دست تهیه کنیم.
به گفته این محقق با استفاده از سیگنال های به دست آمده به وسیله حسگر و داده های ثبت شده از فعالیت عضلات در طول مدت فعالیت، مدلی از مکانیسم تولید نیرو به وسیله مچ دست ایجاد شد که قادر به شبیه سازی فرآیند تولید نیرو با دقت قابل قبولی است.
وی درباره اهمیت داده های به دست آمده از این پروژه تحقیقاتی، یادآور شد: با استفاده از این روش می‌توان علاوه بر تولید دست مصنوعی، از آن به عنوان جراحی از راه دور نیز استفاده کرد.
آزموده از ثبت این طرح در داخل کشور و انتشار دو مقاله حاصله از این تحقیقات خبر داد که انتشار آن مراحل نهایی خود را طی می کند.
پروژه تحقیقاتی «طراحی و ساخت یک حسگر نیروی دو درجه آزادی به منظور تخمین نیروهای دست» در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سوی بابک آزموده و به راهنمایی دکتر احمدی پژوه در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد اجرایی شد.
علمی**١٠٥٥**9340**1834
دریافت کننده: زینب کارگر** انتشار: ناهید شفیعی
کد N1598377

وبگردی