آفتاب
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت

بیش از5400 طرح صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد

بیش از5400 طرح صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد

کرمان - ایرنا - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از پنج هزار و 400 طرح و واحد نیمه تمام صنعتی در کشور وجود دارد، گفت:رفع موانع این واحدها باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا رضا رحمانی عصر شنبه در نشستی با نمایندگان شهرستان های استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افزود: مشکلات مالی نباید مانع کار تولیدکنندگان شود لذا بانک ها نباید نسبت به پرداخت بدهی توسط تولیدکنندگان سخت گیری کند.
وی با اشاره به اینکه استانداران باید تولیدکنندگان را حمایت کنند بیان کرد: اگر واحدهای تولیدی کمبود سرمایه در گردش دارند باید این مشکل رفع شود تا تولیدات داخلی از نظر کمی در بازار بیشتر شود.
رحمانی یکی از ظرفیت های تولیدی کشور را مس عنوان کرد و گفت: نباید این ظرفیت با مشکل مواجه شود و هر کس در حوزه مس فعالیت کند حمایت می شود.
وی خاطرنشان کرد: 33 طرح بزرگ و کلان اقتصادی در کشور وجود دارد که سه طرح از این تعداد در استان کرمان است.
وی رسیدگی و کامل کردن زنجیره مس را از مهمترین فعالیت های بخش صنعت و معدن برشمرد و افزود: استان کرمان باید تاکنون صاحب چند شهرک تخصصی مس بود که ما پیگیر راه اندازی این شرکت ها در کرمان هستیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولیدات مس باید به ارزش افزوده تبدیل شود اظهار کرد: ارزش افزوده به ایجاد شغل و رونق و درآمد مردم کمک می کند.
رحمانی با بیان اینکه ما در حوزه مس تا جایی بتوانیم مطابق با منافع شرکت مس، تصمیم می گیریم گفت: زمانی قیمت مس پایین بود اما اکنون بهتر شده است.
** فروش کالاهای تولیدی پس از برجام رونق گرفته است
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز گفت: پس از برجام فروش کالاهای تولیدی رونق گرفته و در حوزه مس نیز توانستیم تسهیلات دریافتی از بانکها را بازپرداخت کنیم.
احمد مرادعلیزاده با اشاره به وجود بیش از 50 هزار میلیارد ریال سرمایه در شرکت مس اظهار کرد: به همت شرکت مس نیروگاه 500 مگاواتی سیرجان راه اندازی شده و در حال تولید است.
وی ادامه داد: شرکت مس هیچ بدهی ندارد و از نظر سودآوری جزو 10 شرکت برتر کشور است.
مرادعلیزاده خاطرنشان کرد: شرکت مس ایران بخشی از تولیداتش را پیش فروش کرده و برای فروش تولیداتش به خارج از کشور در سال 96 مبلغ 150میلیون یور پیش دریافت کرده است.
**لزوم توجه به نیروی انسانی
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم بر لزوم توجه به نیروی انسانی که بزرگترین سرمایه یک کشور است تأکید کرد و گفت: انتظار داریم شرکت مس به منابع انسانی موجود و نیز جذب بیشتر نیرو توجه بیشتری کند.
احمد انارکی محمدی بیان کرد: بهتر است گردش مالی شرکت مس در استان کرمان در منابع بانکی همین استان باشد تا موجب رونق اقتصادی منطقه شود.
وی تصریح کرد: قرار شده یک درصد از اعتبارات اختصاص یافته در بخش آلایندگی مس به امور پژوهشی دانشگاه های رفسنجان و انار اختصاص یابد.
انارکی محمدی خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت مس با دانشگاه ها باید تقویت شود زیرا هم به نفع صنعت است هم موجب می شود دانش آموختگان در ارتباط با این صنعت بهتر بتوانند در بازار کار موفق باشند.
وی به وجود بحران خشکسالی در شهرستان های رفسنجان و انار اشاره و تصریح کرد: 13 درصد سطح زیر کشت در شهرستان رفسنجان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد و باید طرح یکپارچه سازی اراضی در مناطق استان کرمان اجرا شود تا باغ های پسته در این استان از بحران کم آبی نجات پیدا کند.
انارکی محمدی بیان کرد:امسال 31 درصد در کرمان افزایش پرداخت مالیات داشتیم و این استان در این زمینه رتبه نخست کشور را به دست آورده در حالی است که پرداخت این مالیات ها برای تولیدکنندگان دست و پاگیر است.
عصر شنبه نشست جمعی از نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با رئیس کمیسیون صنایع و معادن، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد.
این هیات همچنین از خط تولید مجتمع مس سرچشمه بازدید کرد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
7433/1042
کد N1598289

وبگردی