آفتاب

نقش مردم،مسئولان و رسانه در 2 رویداد-عبدالله رحمانی**

نقش مردم،مسئولان و رسانه در 2 رویداد-عبدالله رحمانی**

نقش رسانه ها در بازتاب خبر تکان دهنده حیوان آزاری در یکی از روستاهای پیرانشهر و نقص عضو سرباز فداکار مریوانی برای نجات سگ گرفتار شده در داخل سیم های خاردار پادگان عجب شیر و واکنش جامعه به این 2 رویداد نیازمند واکاوی و پژوهش است.

انتشار این 2 خبر در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشت و هر 2 خبر در نوع خود بازگو کننده برخی واقعیت های جامعه ما و تفاوت در سلیقه نسل ها و نوع نهادینه شدن فرهنگ دارد.
هر چند این 2 رویداد در 2 جغرافیای متفاوت اما با فرهنگ مشابه اتفاق افتاده بود اما رسانه ها به خوبی توانستند در این 2 رویداد با ایفای نقش هدایت گری و مدیریت رفتاری مردم و حتی مسئولان، سرانجام هر 2 رویداد را به گونه ای شایسته رقم بزنند.
در رویداد اول که در روستای 'شختان' از توابع شهرستان پیرانشهر اتفاق افتاد، انتشار فیلم شکنجه یک روباه در فضای مجازی که بریدن گوش ها و دم این حیوان را به تصویر کشیده بود، به آزردگی خاطر مردم و مسئولان این شهرستان و در نهایت به دستگیری عاملان این حیوان آزاری منجر شد.
جنبه های اجتماعی این قضیه به حدی نامقبول و به دور از رفتارهای انسانی بود که موضوع از سوی اقشار مختلف مردمی و به ویژه مسئولان این شهرستان از جمله فرماندار و دادستان مورد توجه قرار گرفت و همه آنان رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده را خواستار شدند.
طی روزهای اخیر ساکنان و جوانان روستایی که این حیوان آزاری در آنجا انجام شده بود با انتشار بیانیه ای در فضای مجازی از مردم به خاطر این اقدام ناشایست عذرخواهی کردند.
اما در رویداد دوم قضایا کاملا' متفاوت تر بود و سیدمحمد باختر سرباز فداکار مریوانی در حین نگهبانی در پادگان شهید برخورداری عجب شیر برای نجات جان یک سگ گرفتار در سیم های خاردار و بر اثر انفجار مین در محوطه، پای راست خود را از دست داد.
فداکاری این سرباز برای نجات جان سگ گرفتار شده در بسیاری از سایت ها و رسانه های مجازی داخل و خارج کشور بازتاب گسترده ای داشته و تعداد زیادی از شهروندان تبریزی، مهابادی و مریوانی نیز برای عیات وی که در بیمارستان شهدای تبریز بستری بود، رفتند.
سرانجام این سرباز فداکار ششم دیماه به زادگاهش مریوان بازگشت و اقشار مختلف مردم مریوان با شنیدن خبر بازگشت وی چندین ساعت در صف های طولانی منتظر بودند و با خود دسته های گل، بنرها و پارچه نوشته هایی به همراه داشتند.
روی دست نوشته ها و پارچه نوشته های مردم مریوان در این آیین استقبال با زبان های کُردی و فارسی نوشته شده بود: 'سفیر مهربانی خوش آمدی'، 'قهرمان تو مهربانی را تفسیری دیگر کردی' و ' پای قطع شده تو، میله پرچم دوستداران محیط زیست برای همیشه خواهد بود'....
رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز در تماس تلفنی، جویای حال این سرباز شده بود و از فداکاری او تشکر کرد.
معصومه ابتکار در این تماس گفته بود: شما فداکاری بزرگی انجام دادید و نام شما همه جا سر زبان ها بوده و همه از کار بزرگ شما یاد می کنند.
نکته قابل تامل دیگر در این رویداد دستور ابتکار برای جذب سرباز مریوانی در سازمان حفاظت محیط زیست در صورت تمایل وی، حامل پیام بزرگ قدردانی از حافظان محیط زیست و طبیعت رنجور و شکننده ایران بود.
واکاوی این 2 رویداد برای دوستداران محیط زیست بسیار خوشبینانه بوده و این واقعیت را اثبات می کنند که مسئولان و نسل های جوان و امروزی ما اهمیت و ارزش محیط زیست را به خوبی درک کرده اند.
جوان 20 ساله مریوانی هرچند ماه ها از خدمت سربازیش گذشته بود و بارها در کلاس ها آموزشی در مورد خطرات میدان مین و توجه به علائم هشداری نصب شده در محوطه میدان مین، آموزش دیده بود، اما پس از اتمام پست نگهبانی نتوانست در مقابل زوزه ها و ناله های حیوانی که شاید ساعت ها و حتی روزها گرفتار شده بود، بی خیال به آسایشگاه برگردد.
از طرفی دیگر مردم و مسئولان نیز به جای نکوهش اقدام مخاطره آمیز این سرباز، از وی به سرباز فداکار یاد می کنند و حتی شرایط جذب و استخدامش را مهیا کرده اند.
در این 2 رویداد عملکرد انجمن های زیست محیطی و تعامل با رسانه ها در بازتاب واقعیت ها توانستند مسیر درست را به مردم و مسئولان نشان دهند و هر 2 رسالت واقعی خود را به سرانجام برسانند.
**خبرنگار ایرنا مرکز سنندج
**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1597421

وبگردی