آفتاب
عضو شورای اسلامی شهر تهران:

حقوق شهروندی تعامل و ارتباط عمیق دولت و ملت را رقم می زند

حقوق شهروندی تعامل و ارتباط عمیق دولت و ملت را رقم می زند

کرج - ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت که جقوق شهروندی در واقع یک سند اجتماعی و توافقی است که تعامل و ارتباط عمیق بین دولت و ملت را رقم می زند.

غلامرضا انصاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج، افزود: این سند بر مبنای قانون اساسی تدوین شده که مقابله با فساد اداری و اقتصادی، رفع انواع تبعیض، گسترش آزادی ها و نهادینه شدن حقوق شهروندی را دنبال می کند.
وی اظهار کرد: رونمایی از منشور حقوق شهروندی از سوی رییس جمهوری بارقه ای از امید را در بین مردم به وجود آورد، زیرا این سند 120 بندی زمینه شکل گیری پیوند مستحکم تر بین دولت و ملت را به همراه دارد.
وی بیان کرد: در این روزها عده ای از منشور حقوق شهروندی به خصوص در بین صاحبنظران و فعالان سیاسی به عنوان یک گام مثبت یاد می کنند و عده ای نیز آن را نقد می کنند که امری طبیعی است، ولی آنچه مهم است این است که باید به این سند با دریچه های گوناگون به ویژه در بعد تعامل دولت و ملت نگاه کنیم.
قائم مقام حزب اتحاد ملت یادآور شد: حقوق شهروندی مجموعه ای از امتیازات و حقوقی است که در چارچوب یک توافق اجتماعی بین حاکمیت و ملت بر مبنای قانون اساسی و مقررات عادی، پیش بینی، تدوین و تصویب شده است که نشان از دغدغه و نگاه دولت به این مقوله دارد.
انصاری در ادامه به کافی نبودن آگاهی مردم از حقوقشان در جامعه و در برابر دولت پرداخت و تصریح کرد: فرهنگ حقوقی مردم، نیازمند حمایت و ارتقا است که یکی از اقدام های مهم و موثر در این زمینه ارایه منشور حقوق شهروندی است.
وی گفت: فراهم آوردن این مجموعه مدون و جامع از حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، قضایی و اقتصادی شهروندان است که دانستن و پایبندی به آنها موجب توسعه عدالت، رفاه و امنیت در جامعه می شود.
وی اضافه کرد: این منشور فقط برای دولت و رییس جمهوری جنبه تعهد و الزام آوری دارد، زیرا منشوری که از جانب دولت منتشر می شود، دولت را ماخوذ به مفاد آن می کند. این منشور فاقد ضمانت اجرای قانونی است و جنبه ارشادی و توصیه ای دارد.
انصاری ادامه داد: همین که دولت تا این حد گام برداشته و چنین مجموعه خوب و جامعی را در مورد حقوق شهروندی ترسیم و ترویج کرده است، به این معناست که خود را مسئول می داند.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه ناشی از فساد اداری و اقتصادی، تبعیض و مشکلات پیش روی حقوق فردی باعث شده است که دولت روحانی در اجرای وعده هایش از منشور رونمایی و آن را به مسئولان دیگر دستگاه ها نیز یادآوری کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به علت خالی بودن جای یک سند راهبردی جامع در حوزه حقوق شهروندی در کشور، افزود: این منشور نقشه راه و خط مشی دولت و نهادهای عمومی کشور برای نهادینه شدن و تحقق حقوق شهروندی است.
وی تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی جنبه تبلیغات انتخاباتی ندارد زیرا یک مسئول مردمی باید تا آخرین لحظه کاریش برای توسعه و رشد کشور بکوشد.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1597312

وبگردی