آفتاب

واعظی: در پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آذربایجان، کار بزرگی را شروع کرده ایم

واعظی: در پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آذربایجان، کار بزرگی را شروع کرده ایم

رشت - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: در پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان، کار بزرگی را شروع کرده ایم که در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود واعظی روز جمعه در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان، با اشاره به اهمیت خط ریلی قزوین - رشت - آستارا بیان کرد: این خط ریلی هم برای کشور و هم برای گیلان یک مزیت است و جمهوری آذربایجان آمادگی دارد تا 500 میلیون دلار برای خط آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری کند.
وی ادامه داد: به خاطر داشته باشیم که کریدور شمال - جنوب وقتی معنا می یابد که راه آهن رشت - آستارا وصل شود.
** باید مسیر صادرات را اتوبان کرد
واعظی توسعه صادرات را یکی از بندهای مورد تاکید راهبرد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کارآیی و کیفیت محصولات، اهمیت بسزایی دارد، اکنون واردات به آسانی انجام می شود و باید مسیر صادرات را اتوبان کرد.
وی صادرات را در کشور نیازمند حمایت دانست و ادامه داد: باید فضای بیرون از کشور را به گونه ای فراهم کنیم تا صادرکنندگان احترام داشته باشند و از سوی دیگر، در کارهای آنها تسهیل شود و روابط بیمه ای و بانکی داشته باشند.

** رفع موانع تولید از سیاست های جدی دولت است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع موانع تولید را از سیاست های جدی دولت یازدهم عنوان و بیان کرد: این نگاه، از تاکیدات رئیس جمهوری است تا موانع پیش روی تولید، برطرف شود.
واعظی با اشاره به فضای ایجاد شده در عرصه بین الملل گفت: روابط کارگزاری را برای 900 بانک در کشورهای مختلف برقرار کردیم که همچنان این اقدام ادامه دارد و در حال گسترش هستیم.
وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه دستورالعملی برای حمایت از صادرکنندگان، ابلاغ کرده که براساس آن، هر مشکلی که برای صادر کننده بوجود می آید، مرجعش باید سفارت ما در آن کشور باشد.
واعظی در ادامه سخنانش، حمل و نقل را یک مزیت برای صادرکنندگان دانست و گفت: قطعا آینده روشن است و ما نباید عقب بیفتیم ضمن اینکه کار بزرگی را در پروژه اتصال ریلی ایران و آذربایجان شروع کرده ایم.
وی ادامه داد: سفرها و نشست های متعددی با مسئولان آن کشور داشته ایم و وزارت راه و شهرسازی کشورمان نیز مساعدت خواهد کرد تا موارد متعهدشده ایران برای اتصال خط ریلی در شهرستان مرزی آستارا به آستارای آذربایجان، با جدیت بیشتری انجام شود.
واعظی با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ارمنستان در اوایل دی ماه جاری افزود: مذاکراتی انجام داده ایم اما از 10 ژانویه، مذاکرات به صورت جدی آغاز می شود و می کوشیم موافقت نامه ترجیحی و موافقت نامه تجارت آزاد را به پیش ببریم .
وی از سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خواست تا در همین ارتباط مزیت های استان بررسی شود تا با توجه به فرصت های پیش رو ، تعرفه را در مرحله اول پایین بیاوریم.
وی در خاتمه سخنانش به کمیسیون های مشترک با برخی کشورها اشاره و اضافه کرد: ترکیه، روسیه، آذربایجان، مالزی و فیلیپین کمیسیون های مشترک دارند که با استفاده از این کمیسیون ها، می توانیم به رفع مشکلات صادرکنندگان کمک کنیم.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز گذشته (پنجشنبه) در شورای اداری شهرستان های رودسر و شفت نیز حضور یافت.
نشست با مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و دیدار با امام جمعه رشت از دیگر برنامه های امروز (جمعه) واعظی در سفر به این استان است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7296/2007
کد N1597088

وبگردی