آفتاب

اوم پوری بازیگر پیشکسوت سینمای هند درگذشت

اوم پوری بازیگر پیشکسوت سینمای هند درگذشت

بازیگر کهنه‌کار هندی که هم در بالیوود و هم در سینمای غرب شناخته شده بود، امروز (جمعه) در ۶۶ سالگی در بمبئی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اوم پوری بازیگر سرشناس هندی که کارش را با بالیوود شروع کرد و بعد دامنه شهرتش به غرب هم کشیده شد، امروز درگذشت.

به گفته آنوپام خیر دوست وی، پوری ۶۶ ساله از بیماری قلبی رنج می‌برد.

او در چندین فیلم که محصول مشترک بالیوود و سینمای هند بود نیز بازی کرد که «بنیادگرای بی‌میل» و «شرق شرق است» و جدیدترین‌شان «سفر صد پایی» در برابر هلن میرن بازیگر بریتانیایی از جمله آنها هستند.

وی برای فیلم «شرق شرق است» کاندیدای جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود.

به گفته سعید اختر میرزا از کارگردان‌های هندی، وی نشان داد که از ایفای نقش منفی هم نگرانی ندارد و می‌تواند به خوبی هم از پس این نقش‌ها برآید.  وی افزود: این نشان دهنده شخصیت باقدرت و توانایی قوی نمایشی او بود.    

با اعلام خبر درگذشت این بازیگر، چهره‌های بالیوودی، ناریندرا مودی نخست وزیر هند و دوستداران او در توییتر از درگذشت وی ابراز تاسف و با خانواده وی اعلام همدردی کردند.

وی که فارغ التحصیل انستیتو فیلم و تلویزیون هند و مدرسه ملی درام هند بود، جوایز متعددی نیز در کارنامه داشت.

پوری در کنار نصرالدین شاه و شابانا عظیم واسمیتا پاتیل به عنوان یکی از ستاره‌های جنبش سینمای متفاوت هند شناخته می‌شد که به شدت با محتوای زمخت بالیوود تضاد داشت.

توانایی هم‌زمان او برای همکاری با سینمای خانگی، بالیوود، هالیوود و سینمای بریتانیا وی را به بازیگری بین‌المللی بدل کرده بود و یکی از معدود بازیگران هندی بود که حتی پیش از عرفان خان و پریانکا چوپرا با سینمای غرب ارتباط برقرار کرده بود.

کد N1597000

وبگردی