آفتاب
معاون رئیس جمهوری:

عبور از بحران آب نیازمند نگاه اقتصادی به آن است/میانگین اراضی آبی کردستان باید به شاخص کشوری برسد

عبور از بحران آب نیازمند نگاه اقتصادی به آن است/میانگین اراضی آبی کردستان باید به شاخص کشوری برسد

سنندج- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: عبور از بحران آب نیازمند نگاه اقتصادی به آن بوده و برای انتقال آب به مناطق مختلف باید هزینه های تمام شده آن نیز بررسی و اقدام شود.

به گزارش ایرنا جمشید انصاری روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با محوریت بررسی مطالبات بخش آب استان افزود: آب هم اکنون به کالایی کمیاب و در برخی مناطق نیز به نایاب تبدیل شده و برای انتقال آن به نقاط مختلف برای بهره وری بیشتر نیازمند محاسبات اقتصادی است.
به گفته وی با توجه به تغییر اقلیم آب و هوایی جهان و کشورمان، تبدیل آب به مساله ای بین کشورهای مختلف دور از انتظار نیست از این رو تمامی دست اندرکاران حوزه این عنصر حیاتی و بهره برداران باید دیدگاه های سنتی خود را عوض کنند.
نماینده معین دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با اشاره به اینکه کردستان دارای منابع آبی بیشتر از متوسط کشوری است افزود: کمتر بودن سطح اراضی آبی استان قابل پذیرش نیست و اجرای طرح ها و اقدام های مختلف برای رساندن میانگین اراضی آبی کردستان به شاخص کشوری ضروری است.
به گفته انصاری افزایش سطح اراضی آبی باید با رعایت توجیه اقتصادی به اراضی تخصیص یابد و همچنین در خصوص اختصاص منابع آب به حوزه صنعت کردستان نیز مکان یابی و طرح های توجیهی باید با در نظر گرفتن کمترین جابجایی محل آب و صرفه اقتصادی آن باشد.
وی افزود: برای رفع مشکلات حوضه آب کردستان و جوابگویی به مطالبات این استان نیاز است تمامی مصوبات مسئولان کشوری به کردستان در حوضه آب برای پیگیری مکتوب شود.
انصاری تشکیل کمیته تصمیم گیری برای پیگیری مطالبات حوضه آب کردستان در سطح کشور را خواستار شد و افزود: این کمیته باید با حضور بهره‌برداران اصلی و تامین کنندگان آب باشد تا راهکار و چالش ها با حضور دوطرف تدوین و به مسئولان کشوری اعلام شود.
وی گفت: اعطای مدیریت طرح های عمرانی به استانی که در آن اجرا شده از ضرورت های مدیریتی در برخی استان های کشور است و این مسائل نیز طبق برنامه های دولت از تمامی وزارتخانه ها پیگیری می شود.

** پیش بینی یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های نیمه تمام کردستان
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های نیمه تمام کردستان در قانون برنامه بودجه کشور پیش بینی شده است.
انصاری افزود: علاوه بر آن دولت برای اجرای طرح های اشتغالزایی در مناطق مرزی کشور 1.5 میلیارد دلار اعتبار از بیت رهبری درخواست کرده که بدون شک کردستان سهم بسزایی در این اعتبارها دارد.
به گفته وی، تامین آب شرب مردم در مناطق روستایی و شهری از اولویت های دولت بوده و وزارت نیرو نیز در این خصوص برنامه های منسجمی را تدوین کرده است.
جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که نماینده معین دولت در کردستان در ستاد اقتصاد مقاومتی است امروز پنجشنبه همراه با رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو به کردستان سفر کرده بود.
انصاری پس از برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی راهی شهرستان مرزی مریوان شد تا در مرز باشماق در جمع اهالی یکی از روستاهای این شهرستان حاضر شود.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب (6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
کد N1596753

وبگردی