آفتاب
در بیست و یکمین همایش ستارگان محراب مطرح شد؛

«امر به معروف و نهی از منکر» از ویژگی های بارز آیت الله بافقی بود

«امر به معروف و نهی از منکر» از ویژگی های بارز آیت الله بافقی بود

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی«امر به معروف و نهی از منکر» را از جمله ویژگی های بارز عالم مجاهد آیت الله بافقی دانست و گفت: رسیدگی به امور طلاب یکی از دغدغه های این عالم بزرگ بود.

 به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و یکمین همایش «ستارگان محراب» با هدف بزرگداشت آیت الله بافقی (ره)، 15 دی ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی  یکی از اقدامات بسیار شایسته ای که در سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته شده است، را تجلیل از ستارگان مجاور حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) دانست وگفت:  امید است برگزاری چنین نشست هایی گامی در راستای شناخت هرچه بیشتر مردم از عالمان بزرگی همچون مرحوم آیت الله بافقی(ره) باشد.

وی ایمان، تقوا، معنویت و توسلات را از جمله ویژگی های  اخلاقی مرحوم بافقی دانست و از خدمات این عالم مجاهد به دین و حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: مرحوم بافقی در تاسیس حوزه علمیه قم نقش بسیار تاثیرگذاری داشته اند از جمله اینکه  ایشان از جمله افراد مهمی بودند که در آمدن مرحوم آیت الله حایری به قم و تاسیس حوزه علمیه توسط وی نقش مهمی داشتند.

سخنران بیست و یکمین همایش ستارگان محراب که به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، در ادامه خاطرنشان کرد: در تاریخ صد ساله ایران دو دسته از علما، نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری بسیاری داشتند، گروه اول علمایی که  آیت الله حایری(ره) بنیانگذار حوزه علمیه  را در قم نگاه داشتند تا حوزه تاسیس شود و دسته دوم علمایی همچون مرحوم صدر، حجت و خوانساری که آیت الله بروجرودی  را به قم دعوت کردند.

این کارشناس دینی افزود: امام خمینی (ره) همیشه از مرحوم بافقی در بحث خارج فقه و اصول خود به عنوان «مجاهد پرهیزکار و یک مؤمن حقیقی» یاد می‌کردند و می‌فرمودند: «هر کس بخواهد در این عصر مؤمنی را زیارت و دیدار کند که شیاطین تسلیم او می‌شوند و به دست او ایمان می‌آورند، مجاهد بافقی را ببیند.» , همواره امام خمینی(ره) در دوران تبعید این عالم مجاهد به دیدارش در ری می  آمدند.

وی به دیگر خدمات مرحوم بافقی اشاره کرد و گفت: احیای مساجد از جمله مسجد جمکران و چندین مسجد در شهر ری و نیز آشنا کردن مردم با معارف دین در مساجد با سوزو گداز، دعا و تضرع  از دیگراقداماتی بود که توسط این عالم در دوران تبعید در شهر ری مورد توجه قرار گرفته بود.

این کارشناس دینی یکی از دغدغه‏ های مرحوم شیخ محمد تقی بافقی را رسیدگی به امور طلاب برشمرد و خاطر نشان کرد: ایشان هر ماه به طور مرتب به طلبه‏های حوزه علمیه قم شهریه می‏داد ومشکلاتشان را برطرف می کرد تا با خیال راحت درس بخوانند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی آمر به معروف و ناهی از منکر را یکی دیگر از ویژگی های بارز این مرد بزرگ نام برد وافزود: وی درحرم حضرت معصومه(س) درزمان تحویل سال نو و در حین قرائت دعای ندبه به محض اطلاع از ورود بی‌حجاب همسر رضاخان به حرم حضرت معصومه(س) دستور ممانعت از ورود وی را صادر کرد، همین موضوع وقتی به رضاخان گزارش داده شد، بلافاصله فردای آن روز به حرم آمد و ضمن توبیخ تولیت حرم، شیخ را مورد ضرب و شتم قرار داد و زندانی کرد و بعد از آن به منطقه ری تبعید کرد.

وی از جمله اقدامات این عالم را مقاومت در برابر ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر و حکومت رضاخان برشمرد و  اظهار کرد: دولت رضاخان، اعلامیه‌ای در قم منتشر کرد که در آن، امر به معروف و نهی از منکر ممنوع شده بود که وقتی دولت با واکنش مرحوم بافقی(ره) روبرو شد، عقب‌نشینی کرد و دستور جمع آوری اعلامیه را صادر کرد و به خاطر همین حرکت وی دستور کشف حجاب از سوی رضاخان با چند سال تاخیر انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی گفت: امروز متاسفانه ما در مقابل منکرات کوچک و بزرگ سکوت کرده ایم، در حالی که این فریضه دینی، با شرایطش باید مورد توجه قرار گیرد، رشوه خواری، اختلاس و رباخواری هم از منکرات است و بی حجابی یک  مورد آن است، همان گونه که منکرات  کوچک را می بینیم ، نسبت به منکرات بزرگ هم باید حساس باشیم.
بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم که با حضور علما، روحانیون و اقشار مختلف مردم برگزار شد، از یادمان، مرحوم آیت الله بافقی رونمایی به عمل آمد.

کد N1596484

وبگردی