آفتاب
پنجشنبه گردی در سینمای انقلاب

وقتی عجل فرا می رسد/ روایت چوب هایی که بازنشسته شدند

وقتی عجل فرا می رسد/ روایت چوب هایی که بازنشسته شدند

صادق زارع کارگردان عرصه فیلم کوتاه درباره ۲ فیلم کوتاه خود با عناوین «آلارم» و «چوب های بازنشسته» و موضوع آن ها سخن گفت.

صادق زارع کارگردان عرصه فیلم کوتاه که ۲ فیلم با عنوان «آلارم» و «چوب های بازنشسته» را در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این آثار گفت: من از فیلمسازان انجمن سینمای جوانان شیراز هستم، یک فیلم داستانی با عنوان «آلارم» و یک مستند با عنوان «چوب های بازنشسته» در این جشنواره دارم که «آلارم» به بخش مسابقه راه یافته است.

وی افزود: این فیلم داستانی درباره زندگی یک زوج جوان است که قرار است شوهر این فرد، مسافرت کند و به سمت تهران بیاید اما این خانم با شیطنت هایی که می کند مانع رفتن شوهرش به تهران می شود.

زارع عنوان کرد: این فیلم ۱۱ دقیقه است و سوژه آن مصداق یکی از آیات قرآن با این معنا است که «وقتی عجل برسد، نه تاخیر می کند و نه تقدم دارد».

این کارگردان ادامه داد: تهیه کننده این اثر خودم هستم و برای اینکه هزینه فیلم کمتر شود، ۲ روز از صبح تا شب برای ساخت این فیلم کار کردیم. آن زمان من با جشنواره فیلم عمار آشنا نبودم ولی اگر حمایت هایی از من و فیلمم صورت می گرفت و تعداد شب های بیشتری برای ساخت این اثر وقت می گذاشتیم، فیلم بسیار خوب تری از آب در می آمد اما خوشبختانه همین فیلم هم اثر خوبی است.

زارع با اشاره به اثر دیگرش با عنوان «چوب های بازنشسته» بیان کرد: این فیلم مستند درباره شخصی به نام محمود جمالی است که در شیراز زندگی می کند. او به مغازه های نجاری می رود و چوب های ضایعات را به خانه می آورد و آن ها را تبدیل به اشکال زیبا می کند و با قیمت بسیار خوبی به فروش می رساند.

وی افزود: این فرد خودش بازنشسته است و من او را از طریق یکی از اساتید پیدا کردم. این مستند ۱۱ دقیقه ای هم در یک روز کامل ساخته شد و من برای ساخت آن از تجهیزات انجمن سینمای جوان شیراز استفاده کردم.

این کارگردان ادامه داد: این مستند رویکرد اقتصاد مقاومتی دارد، در واقع با توجه به اینکه محمود جمالی یک بازنشسته است و چوب هایی که به کار می برد از ضایعات است، ما نام این مستند را «چوب های بازنشسته» گذاشتیم. به یاد دارم که آقای جمالی خودش هنگامی که مشغول ساخت این مستند بودیم، می گفت نجارها حتی خودشان این چوب ها را آتش نمی زنند که گرمشان شود اما من خودم این چوب ها را به خانه می آورم و روی آنها کار می کنم که از طریق آن درآمد خوبی به دست می آورم.

زارع اظهارکرد: برای آثار محمود جمالی در اینستاگرام و فضاهای مجازی تبلیغات زیادی شده است و آثار او با قیمت خوبی به فروش می رسد. البته او یک سری کلاس های آموزشی هم برای هنرجویان برگزار می کند و به آنها فن ساختن این آثار از چوب های ضایعات را آموزش می دهد. در این بین، توریست ها هم از آثار او استقبال زیادی کرده اند.

وی در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره عمار گفت: حسنی که جشنواره عمار دارد این است که فیلمسازان آن، اندیشه های بسیار پاکی دارند. آن ها ادعای شبه روشنفکری ندارند البته باید بگویم که روشنفکری خوب است اما برخی شبه روشنفکر هستند. حتی مقام معظم رهبری هم تاکید زیادی بر روشنفکر بودن دارند اما شبه روشنفکرها با کسانی که ادعای روشنفکری دارند، فرق دارند.

کد N1596435

وبگردی