آفتاب
اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

بخشنامه‌ جدید ارزی؛ قطع گاز صادراتی به ایران/افزایش وام مسکن مهر

بخشنامه‌ جدید ارزی؛ قطع گاز صادراتی به ایران/افزایش وام مسکن مهر

قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، ابلاغ بخشنامه‌های جدید ارزی برای واردکنندگان و افزایش وام مسکن مهر از جمله اخبار مهم اقتصادی در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد ایران در هفته‌ای که گذشت، همچون همیشه با فراز و فرودهای زیادی روبرو بود. مهمترین اخبار اقتصادی یک هفته اخیر را با هم مرور می‌کنیم:

صدور ۱۱۳ مجوز سرمایه گذاری خارجی

بر اساس گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت در دوره زمانی (۱/ ۱۰/ ۱۳۹۴ لغایت ۱/ ۱۰/ ۱۳۹۵) هیات سرمایه گذاری خارجی ۱۲ مرتبه تشکیل جلسه داد که در مجموع ۱۵۷ گزارش در خصوص پروژه های سرمایه گذاری خارجی  مطرح شد که در نهایت به صدور ۱۱۳ مجوز سرمایه گذاری خارجی (طرح جدید) و ۴۴ مجوز افزایش سرمایه گذاری یا تغییرات در بنگاههای موجود سرمایه‌پذیر با امضای وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی منتهی شد.

ارزش سرمایه‌گذاری های خارجی در طرح های جدید بالغ بر  ۱۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در بنگاههای موجود سرمایه‌پذیر ۴۹۶ میلیون دلار است.

وام مسکن مهر ۴۰ میلیون تومان شد

شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و بیست و هفتمین جلسه خود در روز سه شنبه ۱۴ دی ماه، با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از ۳۰۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال به منظور تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام طرح یاد شده، مشروط به عدم استفاده از منابع جدید بانک مرکزی و با تشخیص و تایید بانک عامل، موافقت کرد.

رشد اقتصادی تابستان ۹.۲ درصد بود

وزیر امور اقتصاد ودارایی با تأکید بر اینکه دولت از وضعیت معیشت مردم رضایت ندارد، گفت: رشد اقتصادی تابستان ۹.۲ درصد بوده که البته دولت به دنبال تداوم و استمرار این رقم در فصول آتی است.

راه اندازی بازار بین بانکی ارز تا نوروز ۹۶

رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی بازار بین بانکی ارز تا پایان سال خبر داد و گفت:با راه‌اندازی این بازار، زمینه ورود بانک ها به فعالیت های ارزی بیش از پیش فراهم می شود.

گشایش ال سی با ۱۰ درصد مبلغ

در هفته ای که گذشت، تا حدودی از تب و تاب بازار ارز کاسته شد و قیمت به زیر ۴هزارتومان بازگشت. در عین حال بانک مرکزی به منظور ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و به طور کلی انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده  تا با دریافت حداقل ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی‌الحساب، گشایش اعتبار کنند.

مخالفت بخش خصوصی با بخشنامه بانک مرکزی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه معتقدم این دستورالعمل حاوی نکات مثبت و منفی است، گفت: مثبت از این جهت که بانک ها را ملزم می کند که به چرخه انجام وظایف خود بازگردند و به دلیل تحریم که فاصله افتاده بود دوباره اینها احیا شوند و در شرایط جهانی حضور پیدا کنند و برای واردکنندگان  و صادرکنندگان خدمات بانکی ارائه دهند.

لاهوتی با اشاره به اینکه نکته بعدی بحث فروش ارز به نرخ آزاد است که این هم نکته مثبتی است، اظهار داشت: فروش اعتبار ۱۰ درصدی و ۹۰ درصدی نکته مثبتی است تنها اشکالی که دارد این است که نرخ ۳۶۰۰ تومان را به عنوان پایه اعلام کردند در صورتیکه اگر مبنا نرخ ارز آزاد باشد باید نرخ سامانه سنا مورد پذیرش قرار می گرفت و عملا با اعلام ۳۶۰۰ تومان نه تنها به سمت تک نرخی نرفتیم بلکه سه نرخی شدیم.

سهم ۴۰ درصدی قاچاق در بازار لوازم خانگی

عباس هاشمی مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت  با اشاره به اینکه در هشت ماهه حدود ۵.۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شده است گفت: آمار دقیقی از میزان قاچاق در کشور نداریم اما به طور کلی با احتساب میزان نیاز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از محصولات موجود در بازار قاچاق است.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد میزان واردات مربوط به کولرهای گازی است گفت: بنابراین تولید اسپیلیت از اولویت های سرمایه گذاری وزارت صنعت است و تا شش ماه آینده یک خط تولید وارد شده که راه اندازی می شود.

ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخل توسط جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور یکشنبه گذشته به منظور تحقق دستور روحانی مبنی بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخلی، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه های اجرایی، بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد.

جهانگیری در این ابلاغیه ضمن مکلف کردن صادرکنندگان محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ آهن و کنسانتره آهن، گاز مایع تولیدی پتروشیمی برای به فروش رساندن ارز حاصل از صادرات بر اساس سیاست گذاری و هماهنگی بانک مرکزی، این بانک را موظف کرد ظرف دو هفته در راستای مبارزه با پولشویی، گزارش مربوط به اقدامات انجام شده به منظور برقراری ضوابط لازم و اجرای کامل قوانین و مقررات را ارائه کند.

زعفران ایران به کام دیگران

مهر در گزارشی نوشت : ایران ۹۴ درصد معادل ۱۵۰تا ۱۶۰ هزارتن زعفران مورد نیاز دنیا را تامین می‌کند با این وجود سهم کشورمان در تجارت جهانی طلای سرخ تنها ۶۰ درصد است و کشورهای دیگر در این میان سود کلانی می‌کنند. در همین ارتباط، غلامحسین شافعی، رئیس شورای ملی زعفران به مهر گفت: هم اکنون مدیریت بر بازار زعفران و رابطه مستقیم توزیع کننده با مصرف کننده نهایی دست ایران نیست.

دخل و خرج هدفمندی از زبان نوبخت 

محمدباقر نوبخت در یک گفتگوی زنده با خبر ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه قانون  هدفمندی یارانه ها در قبال منابعی که از اصلاح قیمت حامل های انرژی به دست می آید مصارفی هم تعیین کرده است، گفت:  از محل افزایش قیمت بنزین که اکنون ۱۰۰۰ تومان برای بنزین معمولی و ۱۲۰۰ تومان برای بنزین سوپر است و همچنین از بابت فروش گاز و برق و صادرات فرآورده های نفتی که مجموعا چیزی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می شود به سازمان هدفمندی یارانه ها تحویل می شود اما قانون برای همین رقم تکالیفی تعیین کرده که پنج درصد از رقم فروش بنزین به نوسازی لوله ها در شرکت نفت، حدود هفت هزار میلیارد تومان برای بهینه سازی انرژی، هزار میلیارد تومان برای تولید قیر و جاده سازی، ۱۴ و نیم درصد از این رقم به خود تولید نفت اختصاص می یابد که مجموعا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.

نوبخت گفت: آنچیزی که باقی می ماند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ما باید از خزانه طبق قانون مقداری هم به آن اضافه کنیم تا بتوانیم مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را در ماه بین خانوارها توزیع کنیم بنابراین اگر از این محل بخواهد برای واحدهای تولیدی صرف شود با توجه به اینکه طرح تحول سلامت و شیر مدارس نیز از این رقم بهره می‌برد دیگر چیزی نمی‌ماند اما آن اقلامی که برای بهینه ساز ی انرژی به شرکت گاز، برق، قیر رایگان و نوسازی جاده ها که چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، اینها هم به نوعی به تولید باز می‌گردد.

جزئیات بسته خروج از رکود اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران از کلید خورد طرح خروج از رکود اصناف خبر داد و با اشاره به اینکه در مرحله اول تسهیلات به ۱۰۰ هزار بنگاه اختصاص می یابد، افزود: در این طرح اولویت با پوشاک، کیف، کفش، چوب و صنایع چاپ و بسته بندی است، البته به این معنا نیست که سایر اصناف مشمول نخواند شد بلکه این ۵ صنف در اولویت هستند.

وی با اعلام اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اصناف تعریف شده است که حداقل به ۱۰۰ هزار بنگاه پرداخت می شود، اظهار داشت: در این مرحله بهسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات کارگاههای تولیدی اولویت است و این تسهیلات نباید برای تامین مواد اولیه و یا سایر موارد هزینه شود.

فاضلی افزود: مدت بازپرداخت این تسهیلات چهار ساله و با نرخ سود ۱۶ درصد است.

افزایش صادرات غیرنفتی با نفت

با وجودیکه آمار حاکی از افزایش صادرات غیرنفتی ایران در ۹ ماهه ابتدای امسال است اما بررسی آمار نشان می دهد که همچنان سهم بزرگی از آمارصادرات غیرنفتی اختصاص به صادرات محصولات نفتی دارد. محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی محصولاتی هستند که در آمار صادرات غیرنفتی ایران گنجانده شده اند و بیشترین آمار تولید مربوط به این کالاها است. براساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی به ۳۱ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار در ۹ ماهه امسال رسیده است که از این مقدار ۱۶ میلیون و ۸۱۹ هزار دلار مربوط به محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی است و مابقی که رقم ۱۴ میلیون و ۹۸ هزار دلار  است به سایر کالاها اختصاص دارد که نشان می دهد بازهم حجم زیادی از صادارت غیرنفتی ایران اختصاص به محصولات مرتبط با نفت دارد.

تعرفه واردات برنج شناور شود

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اعلام اینکه معتقدیم که تعرفه باید فصلی و متغیر باشد، اظهار داشت: در طول سال نباید یک تعرفه تعیین شود بلکه باید تغییر کند تا با واردات برنج، هم جلوی افزایش افسار گسیخته برنج گرفته شود و هم اینکه با توجه به قیمت مناسب برنج وارداتی،  مصرف کننده بتواند ارزان تر خریداری کند.

شاه حسینی با بیان اینکه وقتی ممنوعیت برای ورود برنج خارجی وجود دارد، مردم به سمت خرید برنج ایرانی درجه سه هجوم می آورند و همین باعث افزایش قیمت می شود، گفت: اگر تدبیری شود که دولت حداقل با بخش خصوصی هم مشورت کند تا بهترین تصمیم را بگیرد، کمک زیادی به مصرف کننده داخلی می شود.

درخواست مجوز برای ۶ ایرلاین جدید

رییس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در ماه‌های گذشته درخواست‌های بسیاری برای آغاز به کار ایرلاین‌های جدید ارائه شده و این سازمان به ۵ تا ۶ درخواست مجوز رسمی فعالیت داده است. علی عابدزاده اظهار داشت: با توجه به بهبود نسبی جایگاه صنعت هوایی ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاران جدیدی در طول ماه‌های گذشته درخواست‌های رسمی را برای تاسیس ایرلاین‌های جدید به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده‌اند.

اولین قسط پیش پرداخت ایرباس پرداخت می شود

اولین قسط از ۱۵ درصد پیش پرداخت قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای ایرباس، براساس جلسه ای که هفته گذشته در بانک مرکزی برگزار شد، طی روزهای آینده توسط بانک صنعت و معدن پرداخت می‌شود.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دوم دی ماه قرارداد نهایی خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد کرد.

بر اساس این قرارداد، هواپیماها از اوایل سال۲۰۱۷ میلادی در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله، طبق مفاد قرارداد تحویل  ایران‌ایر خواهند شد.  ۴۶  فروند از این هواپیماها از خانواده A۳۲۰ است، ۳۸ فروند هواپیما از خانواده خانواده A۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده A۳۵۰  هستند.

ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کرد

شرکت ترکمن گاز ترکمنستان در اقدامی سوال برانگیز از پیش از ظهر یکشنبه ۱۲ دی ماه ۹۵ صادرات گاز طبیعی به ایران را متوقف کرد. با این وجود جریان سوآپ گاز طبیعی کماکان بین دو کشور برقرار است. بر این اساس هر چند صادرات روازنه حدود ۱۰ میلیون متر مکعبی گاز ترکمنستان متوقف شده اما هم اکنون روزانه حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب گاز در قالب قرارداد سوآپ بین دو کشور تبادل می شود. در پی این اقدام، شرکت ملی گاز ایران با صدور اطلاعیه ای از مردم خواست که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

قاچاق دوباره میوه به کشور

سیدحسین مهاجران در گفتگو با خبرنگار مهر از پیدا شدن مجدد سر و کله میوه‌های قاچاق در بازار داخلی خبر داد و اظهار داشت: طی دو الی سه روز اخیر، میوه‌هایی مانند شبرنگ آفریقایی، گلابی آمریکایی، شاه‌بلوط ترک و انبه کنیا وارد بازار شده‌اند؛ اما میوه‌های مذکور خارج از میدان مرکزی میوه و تره‌بار در حال خرید و فروش هستند.

به گفته وی، قیمت هرکیلوگرم شبرنگ آفریقا ۳۰ هزارتومان، گلابی آمریکایی ۲۵ هزارتومان، شاه‌بلوط ترکیه ۱۵ هزارتومان و انبه کنیا ۱۵ هزارتومان است.

کد N1596289

وبگردی