آفتاب
سفیر ایران دراوکراین خبرداد :

ابرازعلاقه مندی دولت اوکراین برای توسعه روابط همه جانبه با ایران

ابرازعلاقه مندی دولت اوکراین برای توسعه روابط همه جانبه با ایران

انزلی- ایرنا- سفیر ایران دراوکراین از ابراز علاقه مندی این دولت برای توسعه همه جانبه روابط تجاری ، اقتصادی و گردشگری باایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد بهشتی ‌منفرد روز چهارشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه کشور اوکراین نسبت به گذشته پس از پیوستن به اتحادیه اروپا تغییرات زیادی کرده است گفت : دولت فعلی اوکراین ، علاقه زیادی به توسعه روابط همه جانبه با ایران دارد و این موضوع در سفر روسای مختلف مشهود است .
وی با اشاره به انجام هفت پرواز بین پایتخت های دو کشور در طول هفته یادآورشد: تا پایان امسال با اضافه شدن پرواز پایتخت اوکراین به شیراز، اصفهان و تبریز تعداد پرواز ها به 10 پرواز افزایش می یابد.
سفیر ایران در اوکراین با اشاره به اینکه امکان برقراری پرواز به صورت چارترنیز بین دو کشور وجود دارد خاطر نشان کرد: اوکراینی ها از اینگونه پیشنهادات استقبال می کنند.
منفرد با بیان اینکه تا کنون همکاری های خوبی بین دو کشور وجود داشته است گفت: در سال گذشته جابجایی 50 هزار مسافر صورت گرفته که با رشد 40 درصدی ، این آمار در طول امسال به 90 هزار نفر رسیده است .
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد خواهر خواندگی بنادر انزلی در ایران و اودسا در اوکراین افزود: بندر اودسا یکی از قدیمی ترین بنادر دنیا است و نمونه بسیار خوبی برای الگو برداری در زمینه گردشگری و تفریحی برای بنادر ایران در راستای افزایش جذب گردشگر است.
منفرد ، اوکراین را کشوری اقتصادی با محوریت کشاورزی عنوان و تاکید کرد: این کشور به دلیل برخورداری از خاک سیاه و آب و هوای مناسب جزء رتبه های برتر تولید دانه آفتاب گردان ، ذرت ، کلزا و گندم است.
وی امکانات حمل و نقلی اوکراین را بسیار مطلوب برشمرد و خاطر نشان کرد: شرایط لازم برای اعزام هیات‌های تجاری بین دو کشور وجود دارد .

***
توسعه زیرساختها و حمل و نقل ترکیبی، از اولویت های منطقه آزاد انزلی است
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه اظهار کرد: در صورت عدم تحقق توسعه همه جانبه بنادر شمالی ، تحقق پروژه مهم کریدور شما ل ، جنوب نیز میسر نمی شود.
رضا مسرور افزود: میزان صادرات کالاهای تولیدی منطقه آزاد انزلی از 440 هزار دلار در سال 91 به 42 میلیون دلار در سال 94 افزایش یافته که این میزان رشد اقتصادی ، در مدت عملکرد فعالیت سازمان منطقه آزاد انزلی بی سابقه بوده است.
وی به تلاش برای افزایش 30 درصدی صادرات حاصل از تولید مناطق آزاد به خارج از کشور اشاره و خاطر نشان کرد: هدف گذاری صادراتی این منطقه برای امسال افزون بر 50 میلیون دلار است .
مسروربا اشاره به برگزاری اجلاس شورای همکاری های اقتصادی مناطق آزاد در اردیبهشت سال آینده درمنطقه آزاد انزلی گفت : دراین اجلاس از فعالان اقتصادی کشور اوکراین نیز دعوت می شود.
وی با اشاره به تلاش برای جذب صنایع با تکنولوژی برتر افزود:تا کنون 10 شرکت دانش بنیان در منطقه آزاد انزلی جذب و درحال فعالیت هستند.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به ساخت بزرگترین آکواریوم چند منظوره با سرمایه گذاری خارجی درمنطقه آزاد انزلی تاکید کرد: درراستای افزایش اقامت و زمان حضور گردشگران در گیلان ، باید سرمایه گذاری ویژه ای شکل بگیرد .
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است که از 24 استان تشکیل شده و پس از فروپاشی شوروی سابق ، نظام اقتصاد با برنامه این کشور به سمت اقتصاد بازاری تغییر کرده است.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
خبرنگار:رضا اکبری** انتشار : نصراله ابراهیمی
7471/6070
کد N1596032

وبگردی