آفتاب

ساخت موسیقی از مرحله تدوین فیلم آغاز می‌شود

ساخت موسیقی از مرحله تدوین فیلم آغاز می‌شود

سازنده موسیقی متن فیلم «چراغ‌های ناتمام» می گوید مجادله آراء میان موسیقیدان‌ها مبنی بر وجود موسیقی زیر متن در فیلم یا موسیقی با قابلیت‌های شنیداری مجزا همیشه وجود دارد.

 هادی رحمانی (آهنگساز فیلم چراغ‌های ناتمام) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره ویژگی‌های موسیقی این فیلم گفت: به‌طور کلی سبک کاری من این است که تنها از موسیقی برای فضاسازی استفاده نمی‌کنم و بیشتر به دنبال ساخت تم و ملودی واحدی برای کار هستم تا جدا از فیلم هم قابلیت شنیده شدن داشته باشد. البته در این زمینه باید از هرگونه اغراق هم دوری کرد و باید موسیقی ساخته شده براساس ماهیت فیلم شکل گرفته باشد.

سازنده موسیقی متن فیلم «چراغ‌های ناتمام» با اشاره به مجادله آراء میان موسیقیدان‌ها مبنی بر وجود موسیقی زیر متن در فیلم یا موسیقی با قابلیت‌های شنیداری مجزا عنوان کرد: موسیقی باید در خدمت فیلم قرار بگیرد البته موسیقی‌های ماندگاری توسط بزرگان این حرفه ساخته شده که سال‌ها مخاطبان با آن زندگی کرده‌اند و به تنهایی قابل شنیدن بوده و زیبا است. سازنده موسیقی یک فیلم می‌تواند هر کدام از این جنبه‌ها را در کارش رعایت کند.

سازنده موسیقی فیلم «چراغ‌های ناتمام» درباره ساخت موسیقی این فیلم گفت: با مصطفی سلطانی صحبت‌هایی داشتیم و مساله‌ای که ایشان تاکید داشتند این بود که تم مشخصی برای فیلم داشته باشیم و بتوانیم بر مبنای آن به یک اثر موسیقی شنیداری برای مخاطب دست پیدا کنیم. از این رو به دنبال رسیدن به تم و ملودی مشخصی بودم تا در ذهن مخاطب بماند.

هادی رحمانی در خصوص چگونگی آشنایی با شخصیت‌های فیلم برای ساخت موسیقی متن گفت: در ابتدا فیلمنامه را مطالعه کردم اما به طور جدی از مرحله تدوین به کار اضافه شدم و در آنجا چندین بار همراه با کارگردان فیلم را دیدیم. هنگامی که فیلم را مشاهده کردم سعی کردم بیشتر با حال و هوا و ماهیت فیلم آشنا شدم و سعی کردم به آن چیزی که مدنظر کارگردان باشد، برسم.

هادی رحمانی در ادامه گفت: با توجه به اینکه تحصیلات دانشگاهی من در زمینه آهنگسازی است خیلی به شکل ساخت موسیقی اهمیت می‌دهم و برایم نتیجه کار مهم است و در فیلم «چراغ‌های ناتمام» هم سعی کردم با توجه به امکانات موجود به این موارد توجه کنم. امیدوارم که نتیجه کار مورد پسند کار‌شناسان و مخاطبان قرار بگیرد.

رحمانی در پاسخ به اینکه برای ساخت موسیقی فیلم بیشتر به کدام جنبه از وجوه شخصیت اصلی متمرکز بوده است، عنوان کرد: بیشتر تنهایی نویسنده مدنظرم قرار گرفت که در برابر مشکلات مختلف زندگی گرفتار شده اما باز هم پایبند اعتقادات خود است. سکانسی در فیلم وجود دارد که پدر نویسنده تشنج کرده و شخصیت «جلال» او را دوش گرفته و برای مداوا می‌برد و باران هم به شدت در حال باریدن است و «جلال» زمین می‌نشیند و آن صحنه می‌تواند ‌‌نهایت استیصال شخصیت را نشان دهد که در برابر همه مشکلات گرفتار آمده است.

 وی ادامه داد: از طرفی این شخصیت آرمان‌هایی دارد که برایش خیلی مهم است و از طرفی زندگی‌اش را در خطر می‌بیند. این تنهایی و در تنگنا قرار گرفتن دست مایه کارم برای نگارش موسیقی متن فیلم شد. در مواردی هم که فیلم به سمت روایتی حماسی یا عاشقانه رفت به تناسب آن موقعیت‌ها موسیقی لازم را ساختم.

سازنده موسیقی فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» در پاسخ به اینکه در سازبندی‌ها به چه نکاتی توجه کرده است، گفت: درباره سازبندی‌ها هم بیشتر براساس ماهیت فیلم و ذوق آهنگسازی سعی کردم کار کنم و کارگردان این اختیار را به من داده بود تا براساس آنچه از فیلم دریافت کرده‌ام به انتخاب ساز‌ها و ریتم و تنظیم موسیقایی دست بزنم.‌‌ همان متریال واحدی را که برای کلیات فیلم در نظر گرفته بودم را در قالب‌های متفاوتی برای موقعیت‌های مختلف فیلم مورد استفاده قرار دادم. در واقع تم مشترک فیلم لباس‌های مختلفی به تن می‌کند و در شرایط مختلف نوع سازبندی‌ها تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدا و انتهای فیلم از ساز ترومپت استفاده کردم چون سازی است که در مراسم‌های تعزیه و نظامی ما مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانست مفهوم مورد نظر فیلم را به مخاطب منتقل کند. به همین دلیل با آقای سلطانی صحبت کردم که از این ساز برای نقاط برجسته فیلم استفاده کنیم و در مابقی سکانس‌ها هم از سازهای زهی استفاده شد. برای رنگ بندی درام فیلم سعی کردم براساس ماهیت ساز‌ها از آن‌ها استفاده کنم که به غیر از ترومپت از سازهای بادی دیگر مانند ابوا و نیز از پیانو استفاده کردم.

رحمانی درباره مدت زمان ساخت موسیقی فیلم «چراغ‌های ناتمام» گفت: در حدود یکماه ساخت و اجرای کار طول کشید و جدا از آهنگسازی و تنظیم بیشتر ساز‌ها را هم خودم نواختم و ۲ نفر در این کار با من همکاری داشتند و انشاء‌الله نتیجه همراه با موفقیت باشد. البته در هر حال ما تلاش خود را انجام دادیم و من معمولا طوری کار می‌کنم که خودم از آن راضی باشم و در زمینه تکنیکی هم اگر لازم باشد بتوانم از موسیقی ساخته شده دفاع کنم.

کد N1595665

وبگردی