آفتاب

مسمومیت با منواکسیدکربن 9 نفر را در استان اصفهان راهی بیمارستان کرد

مسمومیت با منواکسیدکربن 9 نفر را در استان اصفهان راهی بیمارستان کرد

اصفهان-ایرنا- مسمومیت با گاز منواکسیدکربن 9 نفر را در شهرستان های فلاورجان، لنجان و اصفهان راهی بیمارستان کرد.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت یک و 50 دقیقه بامداد امروز، یک زن و یک مرد در روستای 'آغچه' فلاورجان بر اثر نقص فنی در بخاری، دچار مسمومیت تنفسی شدند.
دکتر غفور راستین افزود: پس از اعلام حادثه به اورژانس 115، واحد امدادی به محل حادثه اعزام شد و مصدومان را به بیمارستان 'شفاء' فلاورجان اعزام کرد.
شهرستان فلاورجان در 16 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
وی در باره حادثه دیگری که ساعت یک و 38 دقیقه امروز در روستای 'سیتجان' لنجان رخ داد نیز گفت: در این حادثه یک مرد، یک زن و دو کودک بر اثر انتشار گاز منواکسیدکربن از بخاری مسموم شدند که پس از حضور تکنسین های اورژانس در محل، به بیمارستان شهدای لنجان منتقل شدند.
لنجان در 53 کیلومتری اصفهان قرار دارد.
وی همچنین گفت: ساعت 15 و 55 دقیقه امروز یک زن، یک مرد و یک کودک نیز در خیابان پروین اصفهان بدلیل نصب نامناسب دودکش دچار مسمومیت با co شدند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان ادامه داد: مصدومان پس از دریافت اقدامات اولیه درمانی، به بیمارستان امین شهر اصفهان منتقل شدند.
به گزارش ایرنا، هرسال با آغاز فصل سرما میزان مسمومیت با CO افزایش می یابد.
منواکسید کربن، گازی بدون رنگ و بوست و عمده ترین منبع تولید آن، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن تولید گاز منواکسید کربن امکانپذیر است.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری مستعمل و دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهد.
از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، بسرعت باعث ایجاد مسمومیت می شود و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.
بدلیل بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید احساس نشود.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود و مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.
ت/7135/ 6027 ** خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون * انتشار: شکراللهی
کد N1595212

وبگردی