آفتاب

لزوم ایجاد بازارچه های مرزی در ایلام - یونس آزادی**

لزوم ایجاد بازارچه های مرزی در ایلام - یونس آزادی**

در بسیاری از کشورهای جهان سوم، دولتها با چالش های زیادی در مناطق مرزی از جمله مهاجرت ساکنان این مناطق، پائین بودن سطح رفاه و خدمات، قاچاق و مشکلات امنیتی مواجه است در حالیکه مرزهای مشترک بین کشور یک فرصت است که چنانچه از آن درست استفاده شود، مزایای زیادی را برای آن کشور به دنبال دارد.

به علت مشکلات و بی توجهی های گذشته، در مناطق مرزی کشورمان مشکلات و چالش های متعددی فراروی مسؤلان و تصمیم گیرندگان وجود دارد از قاچاق مواد مخدر و ناامنی در برخی مناطق مرزی شرق کشور گرفته تا قاچاق کالا و خالی شدن مرزها در غرب کشور، در حالیکه اگر از فرصت مرز در کشور استفاده شود، هم مشکلات موجود برطرف می شود و هم تاثیر مثبت این مزیت بر روی توسعه کشور نمایان خواهد شد.
علی رغم اینکه به علت محرومیت تاریخی، جنگ تحمیلی هشت ساله، دوری از مرکز و سیاست های تمرکز گرایانه، استان ایلام به خصوص مناطق مرزی آن چندان مورد توجه نبوده اما مشکل ناامنی و قاچاق در این استان وجود ندارد و چالش مناطق مرزی استان، مهاجرت بالا، کمبود امکانات رفاهی و سطح درآمد پایین ساکنان آن است در حالیکه مرز 420 کیلومتری ایلام با کشور عراق فرصتی گرانبها برای توسعه استان، رفاه مردمان این دیار و جلوگیری از مهاجرت بیشتر از این مناطق است.
یکی از روش هایی که در جهت توسعه مناطق مرزی و رفع مشکلات و چالش های این مناطق مورد استفاده قرار می گیرد، ایجاد بازارچه های مرزی است.
منتقدان بازارچه های مرزی، بر تبدیل شدن این بازارچه ها به نقاط استراتژیک واردات تاکید می کنند در حالیکه مزایای بالای این بازارچه ها را مورد توجه قرار نمی دهند چنانچه بخواهیم مزایای ایجاد بازارچه را در استان ایلام احصا کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:
- ایجاد اشتغال: ایجاد بازارچه در مناطق مرزی استان منجر به ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی در این مناطق می شود.
ایجاد غرفه های تجاری، خدمات مورد نیاز تجار و پیله وران، بخش حمل و نقل و صنعت ساختمان هر کدام مشاغل زیادی را ایجاد خواهند کرد.
- رونق تولید در سطح استان: یکی از مشکلات استان ایلام دوری از مرکز و مراکز بزرگ جمعیتی کشور است وبه همین دلیل، کالاهای تولیدی در استان، دسترسی مناسب به بازار مصرف نداشتند و به تبع آن شاهد رونق تولید در سطح استان نبودیم.
اما برقراری ارتباط با کشور عراق و نیاز بازار مصرف آن کشور به کالاهای وارداتی، بازار مناسبی برای محصولات تولیدی استان از جمله محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامی و صنایع دستی فراهم نموده است که این مهم می تواند به رونق تولید در استان کمک کند.
- تامین کالاهای مورد نیاز مناطق مرزی استان: با توجه به شرایط خاص جغرافیای، برخی از نیازمندی های استان در محدوده خود استان قابل تولید نیست و این محصولات مورد نیاز از نقاطی با بعد مسافت بالا به این استان می رسد که باعث افزایش هزینه حمل و نقل و به تبع آن افزایش قیمت نهایی آن محصولات می شود.
در صورتی که با ایجاد بازارچه های مرزی، امکان وارد کردن آن کالاها از خارج با قیمت پایین تر وجود دارد که در این زمینه می توان به محصولات باغی کشور عراق اشاره کرد.
- کاهش عدم تعادل منطقه ای بین استان و سایر مناطق کشور: افزایش فرصت های شغلی، رونق تولید در مناطق شهری و روستایی و امکان تهیه برخی از کالاها با قیمت مناسب تر از طریق واردات، منجر به افزایش سطح رفاه و بهبود امکانات در سطح استان و به دنبال آن برقراری تعادل نسبی بین استان و سایر مناطق کشور می شود.
- افزایش ماندگاری در مناطق شهری و روستایی: یکی از مهمترین انگیزه ها برای مهاجرت، نبود شغل و کمبود درآمد و به تعبیری مشکلات اقتصادی است، همانطور که در بالا ذکر شد ایجاد بازارچه منجر به کاهش مشکلات اقتصادی در استان می شود و این امر منجر به افزایش ضریب ماندگاری در مناطق شهری و روستایی استان خواهد شد.
لذا لازم است به منظور استفاده بهینه از مزیّت مرکز ایلام با کشور عراق، افزایش شمار بازارچه های مرزی در دستور کار مسئولان ارشد استان و کشور قرار گیرد.
** مدرس دانشگاه های ایلام
**انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
کد N1595142

وبگردی