آفتاب

استاندار گیلان: شهروندان برای پایداری جریان گاز به مصرف بهینه اهتمام داشته باشند

استاندار گیلان: شهروندان برای پایداری جریان گاز به مصرف بهینه اهتمام داشته باشند

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به قطع گاز از سوی شرکت ترکمن گاز ترکمنستان گفت: شهروندان برای پایداری جریان گاز و سپری کردن زمستانی بدون مشکل، به مصرف بهینه این انرژی اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز سه شنبه در جلسه بررسی وضعیت گاز گیلان در رشت، وضعیت گازرسانی در استان را مطلوب ارزیابی و بیان کرد: با بررسی های انجام شده، مصرف سوخت در بخش های مختلف از جمله نفت و نفت گاز حتی برای مصارف نیروگاه ها ، در حد مطلوبی است.
وی ادامه داد: تاکید ما این است که مدیران شرکت گاز و پخش فرآورده های نفتی، در تامین این انرژی ها به روز باشند.
نجفی با یادآوری بحران خیز بودن گیلان گفت: تاکیدهای فراوانی به مدیران برای به روز کردن مصارف شان و ذخیره سازی شده و در بخش خانگی نیز، باید به مصرف بهینه توجه داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای مصرف بهینه و صحیح افزود: مصرف گاز بخش هایی همچون صنایع ، اداره ها و سازمان ها را کنترل می کنیم اما کنترل بخش خانگی، بر عهده خود مردم است.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: یکی از بحث های مهم در راهبرد اقتصاد مقاومتی، کنترل و مصرف بهینه است حال اینکه در کشور ما ، مصرف گاز خانگی ، سه تا سه و نیم برابر استاندارد جهانی است.
نجفی رعایت مصرف بهینه از سوی شهروندان را زمینه ساز گازرسانی به همه مردم دانست و گفت: گاز، سرمایه ای ملی برای نسل کنونی و آینده است و وظیفه ما در مقطع زمانی کنونی، کنترل و هدایت مصرف به سمت و سوی صحیح است.
** تا تیرماه سال آینده، وابستگی مان به گاز ترکمنستان قطع می شود
استاندار گیلان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: با امکاناتی که فراهم شده از جمله تقویت لوله گاز استان های شمالی، تا تیرماه سال آینده، وابستگی مان به انرژی گاز ترکمنستان برای همیشه قطع خواهد شد.
وی گفت: مشکل مان فقط در همین چند ماه آینده و در فصل سرمای امسال است ولی در عین حال، نباید نسبت به مصرف بهینه این انرژی، غفلت کنیم.
در حال حاضر روزانه 17 میلیون متر مکعب گاز در استان گیلان مصرف می شود. گیلان حدود 950 هزار مشترک دارد که 95 درصد مشترکان خانگی و پنج درصد صنعت، نیروگاه ها و جایگاه های سی ان جی هستند.
** خلف وعده و اقدام غیرمنطقی ترکمن گاز
به گزارش ایرنا شرکت ترکمن گاز در حالی مدعی طلب 1.8 میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات در سال های 1386 و 1387 شده است که تهران آن را قبول نداشته و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.
در دیماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند، ترکمن گاز با سوءاستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد منعقد شده، اعلام کرد که قیمت گاز صادراتی خود به ایران را 9 برابر بالا برده و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش می دهد.
دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست غیرمنطقی موافقت کرد و بدین ترتیب براساس محاسبات ترکمن ها، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته می شود. البته با گذشت زمان و پس از افت قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران کاهش می یابد که همچنان ادامه دارد.
پس از استقرار دولت یازدهم، ایران به صورت ماهانه اقدام به تسویه بدهی گازی خود با ترکمنستان کرده و بنابراین مبلغ دیگری به این طلب افزوده نمی شود.
با وجود مذاکرات چند روز اخیر دو شرکت برای چگونگی بازپرداخت بدهی‎های گذشته با حفظ ادعاهای ایران مبنی بر خسارت کمی و کیفی اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیرمنطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، از صبح یکشنبه گذشته اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است.
شرکت ملی گاز ایران تصریح کرده با توجه به رفتار خلاف قرارداد شرکت ترکمن گاز، ایران با قطع واردات گاز از ترکمنستان با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های در دست ساخت و تغییر موقت سوخت صنایع از گاز به سوخت مایع، می تواند نیاز نواحی شمالی شرقی کشور را رفع کند اما شرکت ترکمن گاز بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود زیرا بزرگترین مشتری خود را از دست خواهد داد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7296 / 2007
کد N1594988

وبگردی