آفتاب

درآمدزدایی مستاجران دکه های مطبوعاتی تهران از اجاره دکه

درآمدزدایی مستاجران دکه های مطبوعاتی تهران از اجاره دکه

تهران- ایرنا-مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر اینکه دکه های مطبوعاتی شهر تهران برای مدت معین اجاره داده می شوند، گفت: برخی از مستاجران با سوءاستفاده از این موقعیت و معرفی خود به عنوان موجر، اقدام به اجاره دکه به افراد غیر کرده و درآمد زیادی را از این طریق کسب می کنند.

کامران زنگیشه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: درهمین ارتباط، برخی از مستاجران دکه های(کیوسک) مطبوعاتی به صورت غیرقانونی با دریافت وکالت نامه از دفاتر اسناد رسمی، اقدام به خرید و فروش دکه کرده اند.
وی افزود: کیوسک های مستقر در سطح شهر براساس معیارهای خاصی از جمله استقرار در معابر اصلی یا فرعی، مجاورت با بافت مسکونی، متراکم یا کم تراکم در سه گروه طبقه بندی می شوند که اجاره بهای ماهانه آنها از 100 تا 300 هزار تومان متفاوت است.
زنگیشه تصریح کرد: این در حالی است که کرایه دریافتی صرفا براساس عرضه مطبوعات یا گل محاسبه می شود که در مقابل اقلام موجود در کیوسک ها بسیار ناچیز بوده و اجاره بهای دریافتی از سوی شهرداری تهران به هیچ عنوان قابل مقایسه با میزان سود حاصل از اقلام عرضه شده دراین دکه ها نیست.
وی با بیان اینکه متولی اصلی اجاره دکه های مطبوعاتی موجود در تهران شهرداری است افزود: مستاجران این دکه ها تنها مجاز به عرضه کالا و محصولات براساس قرارداد منعقده هستند و اجازه هیچگونه دخل و تصرفی را در محل ندارند.
به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهای صنایع و مشاغل شهر تهران، اجاره و یا خرید و فروش دکه توسط افراد بدون نظر و تایید شهرداری تهران، غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می شود.
زنگیشه گفت: گاهی اوقات اجاره بهای غیرقانونی که میان کیوسک داران رد و بدل می شود چندین برابر مبلغی است که فرد مستاجر به شهرداری تهران پرداخت می کند.
به گفته وی، براساس بررسی های انجام شده هر یک از دکه های مطبوعاتی موجود در سطح شهر تهران(به لحاظ اقتصادی و درآمدی) توان تامین نیازهای مالی دو تا سه خانوار را دارند.
زنگیشه گفت: درآمد بالا و سود فراوانی که از طریق فروش مطبوعات، تنقلات و دخانیات به دست می آید موجب شده که برخی از مستاجران به صورت غیرقانونی اقدام به اجاره و یا فروش این دکه ها به افراد غیر کنند.
وی در ادامه به نحوه برخورد با کیوسک های مطبوعاتی عرضه کننده سیگار نیز اشاره کرد و گفت: عرضه محصولات دخانی در دکه های مطبوعاتی براساس قانون و مصوبات وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غیرقانونی است و تنها واحدهای صنفی خاصی مجاز به عرضه مواد دخانی هستند که دکه های مطبوعاتی سطح شهر مشمول این گروه واحدهای صنفی نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در برخورد با کیوسک داران متخلف با بازخوردهای متفاوتی روبرو می شود خاطرنشان کرد: از یکسو تعدادی از نشریات به دلیل جلوگیری از عرضه سیگار و انجام اقدامات سلبی، از شهرداری تهران حمایت می کنند و از سوی دیگر عده ای با متهم کردن اقدامات شهرداری حامی وضعیت بد معیشتی و درآمد اندک کیوسک داران هستند.
گفتنی است بیش از یک هزار دکه شامل کیوسک های مطبوعاتی و گل فروشی در مناطق مختلف شهر تهران وجود دارد که عمدتا دارای تداخل صنفی هستند.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/9353//1625
کد N1594962

وبگردی