آفتاب

اخذ مجوز 110 شرکت گارانتی و تعویض

اخذ مجوز 110 شرکت گارانتی و تعویض

پس از گذشت نزدیک به دو سال از فراخوان اتحادیه رایانه تهران برای اخذ مجوز شرکت‌های فروش و خدمات پس از فروش و تعویض همچنان در پایتخت ...

دنیای اقتصاد:پس از گذشت نزدیک به دو سال از فراخوان اتحادیه رایانه تهران برای اخذ مجوز شرکت‌های فروش و خدمات پس از فروش و تعویض همچنان در پایتخت شرکت‌های بیشتری به لیست مورد تایید مراجع ذی‌صلاح در این زمینه اضافه می‌شوند که در آخرین اطلاعات ارائه شده 110 شرکت خدمات پس از فروش و تعویض اقدام به اخذ مجوز کرده‌اند. در یک سال گذشته بازار کالاهای کامپیوتری به ویژه در زمینه خدمات پس از فروش با فراز و نشیب بسیاری همراه بود چنان‌که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و نیز اتحادیه رایانه درصدد ساماندهی بازار برآمدند. بسیاری از مصرف‌کنندگان از فروش کارت‌های گارانتی نامعتبر خبر می‌دادند که به گفته میرمهدی رئیس اتحادیه رایانه به کارت گارانتی‌های هزار تومانی در بازار لقب گرفته بود.

 

بر این اساس و در سال 94 اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران پس از تفاهم با سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده برای ساماندهی بازار کامپیوتر و مبارزه با کارت‌های گارانتی بی‌اصالت اقدام به فراخوان شرکت‌های فروشنده کامپیوتر و ماشین‌های اداری برای دریافت مجوز کردند. حالا و پس از گذشت بیش از یک سال از شروع این طرح، اتحادیه رایانه تهران از تایید مجوز 110 شرکت فروش وخدمات پس از فروش و نیز ارائه خدمات تعویض خبر می‌دهد که توانسته‌اند با ارائه مدارک و احراز شرایط لازم برای ارائه خدمات، مجوزهای لازم را دریافت کنند. در همین زمینه 47 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش و 63 شرکت خدمات تعویض در لیست جدید شرکت‌هایی که تا 12دی توانسته‌اند مجوز فعالیت دریافت کنند، قرار گرفته‌اند.  اتحادیه رایانه تهران تاکید کرده که شرکت‌های دارای مجوز گارانتی تعویض موظف به الصاق لیبل نشانگر انجام خدمات تعویض روی کالای مورد نظر هستند و اسامی این شرکت‌ها نیز در آینده از سوی این اتحادیه منتشر خواهد شد.

 

شرایط اخذ مجوز خدمات پس از فروش

همچنین پس از فراخوان سال 94 اتحادیه رایانه تهران شرایطی را برای شرکت‌ها برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش تعیین کرد؛ از جمله دارا بودن پروانه کسب از اتحادیه فناوران رایانه تهران در رسته تعمیر و فروش، دارا بودن فضای استاندارد و مناسب برای انتظار مراجعان، دارا بودن حداقل چهار مرکز خدماتی در شهرستان‌ها که به تایید اتحادیه آن شهرستان رسیده باشد، دارا بودن انبار قطعه یدکی پشتیبان برای کالاهای درخواستی، دارا بودن کارت گارانتی با شرایط استاندارد، ارائه لیست مشتریان خدمات گرفته از شرکت‌ها و همچنین تاکید شده است که متقاضی با توجه به درخواست ارائه خدمات باید به‌صورت مشخص مارک کالای مورد نظر و دسته‌بندی‌های آن را اعلام کند. ورود افراد غیر صنفی به بازار رایانه، گسترش راه‌های ورود غیرقانونی کالا به بازار و بی‌نظمی‌های قیمتی در یک سال اخیر از جمله دلایل نابسامانی بازار کامپیوتر اعلام شده است.

کد N1594432

وبگردی