آفتاب

فقدان عدالت آموزشی در شهر‌ها و روستاها/ ایجاد ۶۰ هزار شغل در روستا‌ها طی ۹ ماهه سال جاری

فقدان عدالت آموزشی در شهر‌ها و روستاها/ ایجاد ۶۰ هزار شغل در روستا‌ها طی ۹ ماهه سال جاری

ایلنا: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه در برنامه‌ریزی آموزشی عدالت میان شهر‌ها و روستا‌ها مشاهده نمی‌شود، گفت: برای روستائیان در آموزش و پرورش کمتر هزینه می‌شود و در آموزش عالی نیز این قشر پول بیشتری هزینه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالفضل رضوی درنشست خبری امروز خود درباره دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر که پانزدهم تا هجدهم دی‌ماه برگزار خواهد شد با بیان اینکه روستا‌ها و عشایر از مهم‌ترین جایگاه‌های توسعه کشور و از بزرگ‌ترین سرمایه‌های توسعه هستند، گفت: بیش از ۵۰ درصد زمین‌های حاصلخیز کشور که در آن‌ها تولید ثروت می‌شود در اختیار روستائیان و عشایر است و براساس سرشماری سال ۹۰ جمعیت فعال روستایی و عشایری کشور۶ .۲۸ درصد است. یعنی بیش از ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور روستایی و عشایری هستند.

وی با تاکید بر اینکه اگر نظام برنامه‌ریزی کشور همسونگر، عادلانه و عالمانه بود، امروز بسیاری از مشکلات در زمینه‌های اقتصاد، فرهنگ و جامعه وجود نداشت، ادامه داد: بحث حاشیه‌نشینی در شهر‌ها از معضلات بزرگی است که روز به روز افزایش یافته و از آن غافل شده‌ایم.

رضوی با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی معلول سیاست‌های اشتباه نظام برنامه‌ریزی کشور است اظهار کرد: عده‌ای گمان می‌کردند برخی به شهرنشینی علاقه دارند، در حالی که هیچ کس دوست ندارد تا آنجا که ممکن است؛ زادگاه خود را‌‌ رها کرده و در مکان دیگری زندگی کند اما شرایطی باعث انجام این کار می‌شود.

معاونت مناطق محروم و توسعه روستایی ریاست جمهوری با یادآوری اینکه پس از انقلاب مشکلات فیزیکی و کالبدی روستائیان را شناخته و در رفع آن‌ها قدم برداشتیم به آسفالت کردن جاده‌ها و برق روستایی اشاره و عنوان کرد: در خصوص برق تنها به روشنایی روستا‌ها توجه کردیم و به این موضوع که روستائیان نیز نیاز به برق صنعتی دارند توجه نکردیم و تا حد زیادی نسبت به برق برای روشنایی روستا‌ها اقدام شد.

وی افزود: در حال حاضر از ۳۸ روستا و آبادی کشور حدود ۳۲ هزار مورد دارای آب شرب لوله‌کشی شده‌اند این در حالی است که از جمعیت روستایی و عشایری کشور کاسته شده است زیرا به مهم‌ترین مسئله روستائیان و عشایر یعنی اشتغال و افزایش در آمد توجه نکردیم.

رضوی با بیان اینکه این بی‌توجهی مهم‌ترین عامل مهاجرت روستائیان و عشایر از زادگاه‌شان شده است تصریح کرد: همچنین در شهر‌ها امکاناتی ایجاد شد که مردم آن را تبعیض میان شهرنشین و روستانشین تلقی کردند که این موضوع باعث شد از تعداد روستانشینان و عشایر کم شود.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه روستائیان جمعیت تولیدکننده، پرکار، کم‌مصرف و کم ادعا هستند عنوان کرد: این جمعیت وقتی سراب ایجاد شده در شهر‌ها را دیدند مهاجرت کرده و تبدیل به حاشیه‌نشین در شهر‌ها شدند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت حاشیه‌نشین، جمعیت کم‌کار یا بیکار است و وقتی جمعیت تولیدکننده روستایی به شهر مهاجرت کنند انتظار آن‌ها در شهر‌ها به مراتب افزایش می‌یابد و این جمعیت تولیدکننده به جمعیت مصرف‌کننده و متقاضی تبدیل می‌شود.

رضوی کاهش تولید ملی، افزایش بیکاری، کاهش اشتغال در کشور را از تبعات مهاجرت روستائیان به شهر‌ها خواند و بیان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد اما همچنان شاهد بیکاری در کشور هستیم زیرا متقاضی ورود به بازار کار به مراتب از مشاغل ایجاد شده بیشتر است.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری نمایشگاه به برگزاری نمایشگاه توانمندی روستائیان و عشایر طی دو سال گذشته اظهار کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه آن است که استعدادهای انسانی و مکانی کل کشور را در یک نمایشگاه در معرض دید مردم قرار دهیم. یعنی مردم را با تولیدات روستایی آشنا کرده و آن‌ها آگاه باشند که روستا تنها محل تولید برنج، گندم و میوه درختی نیست بلکه محصولات متنوعی از جمله صنایع دستی، صنایع تبدیلی، تولیدات فنی همچون قطعات موتورخودرو و... نیز در روستا‌ها وجود دارد.

وی نمایش آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت بخش‌های مختلف کشور در این نمایشگاه را از دیگر اهداف این نمایشگاه خواند و گفت: در حال حاضر ۳۰ استان کشور برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و تنها استان ایلام که از محروم‌ترین استان‌های کشور است آمادگی خود را اعلام نکرده است هرچند که استاندار ایلام اعلام کرده که حتماً این استان نیز در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

رضوی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه علاوه بر آداب و رسوم و فرهنگ روستائیان و عشایر اقداماتی که مجموعه دستگاه‌های اجرایی برای روستا‌ها و عشایر کشور انجام داده‌اند نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با یادآوری اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای اشتغال روستائیان بالغ بر ۶۲۰ میلیارد تومان است عنوان کرد: برای هر استان ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به اعتبارات اشتغال روستایی ازهمه دستگاه‌ها گفت: ‌ در حال حاضر ۵هزار میلیارد تومان نیز طی یک لایحه دو فوریتی برای این موضوع درحال بررسی در مجلس است و دو هزار میلیارد تومان نیز از طرف دستگاه‌هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی، وزارت تعاون، جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی و... تحویل شده است که از تمام این اعتبارات تاکنون ۳هزار میلیارد تومان تخصیص یافته و تا پایان آذرماه ۶۰ هزار شغل از طریق این اعتبارات در روستاهای کشور ایجاد شد.

رضوی درباره اقدامات این سازمان در منطقه کپرنشین بشاگرد گفت: امروز با انتشار تصاویر گورخواب‌ها موضوع به دولت مظلوم ربط داده شد این در حالی است که این اتفاقات بر اثر غفلت‌های گذشته رخ داده و موضوع بشاگرد نیز به همین منوال است. من به بسیاری از مناطق محروم سفر کرده‌ام و می‌دانم مناطقی محروم‌تر از بشاگرد نیز وجود دارد.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: دلیل آنکه هم و غم خود را بر توان‌افزایی روستا‌ها و عشایر گذاشته‌ایم بر آن است که معتقدیم بسیاری از محرومیت‌ها ناشی از نبود شغل مناسب و درآمد کافی برای روستائیان و عشایر است.

وی درباره این موضوع که آیا شهرداری تهران در خصوص نصب بنرهای مرتبط با نمایشگاه همکاری داشته است یا خیر گفت: شهرداری تهران نه تنها با ما همکاری نمی‌کند بلکه به روستا‌ها نیز تجاوز می‌کند. چنانکه منطقه ۲۲ تهران تماماً روستا بوده و حالا می‌خواهند روستاهای منطقه کن و سولقان را نیز تملک کنند.

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه از هر اقدامی که روستا‌ها را برای نگه‌داشت روستائیان جذاب کند و عامل مهاجرت معطوف به این مناطق شود حمایت می‌کنیم اظهار کرد: این فعالیت‌ها خواه در قالب خدمات‌رسانی همچون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و خواه در قالب گردشگری باشد و یا اگر در قالب مشارکت‌های اقتصادی و تعاونی باشد از آن حمایت می‌کنیم. مهم آن است که منفعت این فعالیت‌ها نصیب روستائیان شود.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: موافق این مسئله نیستم که روزی مردم را به دولت واگذار کنیم و به عنوان معاون توسعه روستایی به دنبال توانمندی اقتصادی مردم هستم تا مردم منتظر ریختن یارانه از طرف دولت نباشند.

رضوی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی آموزشی عدالت را در شهر و روستا‌ها مشاهده نمی‌کنیم اظهار کرد: هر یک پایه تحصیلی ۴. ۲درصد افزایش درآمد اقتصادی برای خانواده به دنبال دارد اما مشاهده می‌کنیم در برخی از روستا‌ها افراد بازمانده از تحصیل وجود دارد.

معاون مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه کیفیت آموزشی در روستا‌ها کمتر از شهر‌ها است خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود که جوانان روستایی کمتر به دانشگاه‌های دولتی که نیاز به پرداخت شهریه ندارد راه پیدا کنند و بیشتر به دانشگاه‌های غیر انتفاعی می‌روند و این به آن معناست که برای روستائیان در آموزش و پرورش کمتر هزینه می‌شود و در آموزش عالی نیز این قشر از جامعه پول بیشتری پرداخت می‌کنند.

وی از تشکیل شورای عالی عدالت آموزشی با ریاست وزیر آموزش و پرورش و به دبیری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری طی دو سال گذشته خبرداد و گفت: با جلساتی که در این شورا برگزار شد موفق شدیم به صورت پایلوت برخی از مشکلات را در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی اندکی کاهش دهیم.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به وجود یک میلیون و ۵۰ هزار روستایی و عشایری فارغ‌التحصیل دانشگاه اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد در هر خانواده روستایی یک فرد تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد و این به معنای آن است که امروز روستائیان ما سرمایه انسانی هستند.

رضوی از شناسایی ۷۵ روستا با مشارکت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به عنوان روستای محل گردشگر درکشور خبر داد و افزود: معتقدم از ۳۸ هزار روستای کشور بیش از هشت هزار روستا محل گردشگری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اقدامات انجام شده در روستاهای محرومی که از داشتن نیازهای اولیه همچون آب و سرویس بهداشتی محرومند و قادر به داشتن آورده برای گرفتن وام اشتغال نیستند گفت: باید عبارت «مردم‌ ندارند» را از ادبیات مردمی حذف کنیم.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری با بیان اینکه تعداد روستاهایی که به هیچ عنوان توان مالی ندارند بسیار کم است و در برخی از روستاهایی که بازدید کردم اعلام کردند که زیورآلات گرانقیمتی که در برخی از روستا‌ها، روستائیان به دست دارند می‌توانند به عنوان آورده محسوب شود.

رضوی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد از زائران اربعین اقشار ضعیف جامعه بودند که به خاطر باور خود به اباعبدالله‌الحسین بخشی از درآمد خود را برای این سفر هزینه کرده‌اند تاکید کرد: باید این باور را در مردم ایجاد کنیم که اگر برای دریافت وام اشتغال هزینه کنند رفاه خانواده آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

رضوی در پایان درباره آمار روستائیان بیمه شده تصریح کرد: من مسئولیت انتشار این آمار را برعهده ندارم اما از آماری که وجود دارد راضی نیستم و کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

 

کد N1594115

وبگردی