آفتاب

تهدید مقررات حمایتی، کارگران را به عقب‌نشینی واداشته است

تهدید مقررات حمایتی، کارگران را به عقب‌نشینی واداشته است

ایلنا: در جلسه امروز (دوشنبه 13 دی‌ماه) کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار محور شهرری بر ضرورت جلوگیری از ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت و بازپس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار، تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار شهرری که در خانه کارگر شهرری برگزار شد بر ضرورت جلوگیری از ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت تاکید شد و این ادغام به منزله اتلاف منابع درمان کارگران ارزیابی شد.

در ادامه این جلسه صنفی بار دیگر تبعات لایحه معیوب اصلاح قانون کار مورد بررسی قرار گرفت.

در بخشی از این جلسه، با اشاره به معضل قدیمی کارگران قراردادی و پیمانکاری،تاکید شد که لایحه معیوب اصلاح قانون کار به صورت هدفمندی تضعیف بیشتر امنیت شغلی کارگران را نشانه رفته است.

در ادامه ا ین جلسه با اشاره به اعتراضات صورت گرفته به لایحه اصلاح قانون کار توسط حضار این پرسش مطرح شد که چرا با وجود افزایش اعتراضات به این لایحه ضدکارگری هنوز دولت آن را از مجلس پس نگرفته است.

یکی از حاضرین در این جلسه با تاکید بر اینکه باید اعتراضات را به صورت هدفمند و با تجمع مقابل مجلس پیگیری کرد یادآور شد: هر گونه انفعالی در این زمینه از سوی جامعه کارگری خطرناک است.

به باور افراد حاضر در این جلسه که از اعضای شوراهای اسلامی کار واحدهای تولیدی شهر ری هستند، در حال حاضر امنیت شغلی کارگران دستاویزی برای فشار بر کارگران تبدیل شده است تا بلکه کارگران از پیگیری بسیاری از حقوق صنفی خود کوتاه بیایند.

یکی از نمایندگان صنفی  در جلسه نیز با تاکید بر این نکته گفت: عدم امنیت شغلی موجب شده است تا کارگران نتوانند در خصوص مسائلی چون تشکل‌یابی و چانه‌زنی بر سر حقوق صنفی خود با کارفرما موفق باشند.

وی ادامه داد: نتیجه این وضعیت این است که کارگران تحت تاثیر فشارهای ناشی از تهدید مقررات حمایتی، مجبور به عقب‌نشینی مداوم از حقوق صنفی خود هستند.

بحث اخراج کارگران از واحد تولیدی از دیگر محورهای موضوعات بررسی شده امروز جلسه کانون هماهنگی‌های شوراهای اسلامی کار محور شهرری بود یکی از حضار در جلسه با اشاره به اینکه هم اکنون دست کارفرمایان برای اخراج کارگران در چارچوب ضوابط قانونی کار بسته است تصریح کرد: اگر لایحه اصلاح قانون کار تبدیل به قانون شود دست کارفرما برای اخراج کارگر بیش از گذشته باز گذاشته می‌شود که این هم به زیان تولید و هم به زیان امنیت اجتماعی کشور است.

در پایان این جلسه بر ضرورت تقویت کار صنفی برای مقابله با تهدیدها و هجمه‌ها از قبیل لایحه اصلاح قانون کار و طرح ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی تاکید شد.

کد N1593951

وبگردی