آفتاب

خسارت حمله پلنگ به دام های مردم استان ایلام پرداخت شد

خسارت حمله پلنگ به دام های مردم استان ایلام پرداخت شد

ایلام - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: برای نخستین بار خسارت وارد شده به برخی دامداران استان بدلیل حمله پلنگ به دام ها پرداخت شد.

علی طاهرسارایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای اولین بار در کشور سازمان حفاظت محیط زیست با انعقاد تفاهم نامه ایی با بیمه ما، خسارت های ناشی از حمله پلنگ به دام های مردم را تقبل و پرداخت می کند.
وی افزود: در این ارتباط 60 میلیون ریال به چهار نفر از دامداران شهرستان های ایلام، آبدانان و دره شهر که دام های آنها چندی پیش مورد حمله پلنگ قرار گرفته بود، پرداخت شد.
سارایی یادآور شد: بعد از حمله پلنگ یا هر حیوان وحشی دیگری به دام ها، کارشناسان محیط زیست و نیروی انتظامی با حضور در محل مقدار و شیوه خسارت ها را بررسی و صورت جلسه کرده و بعد از تایید خسارت ها و با شکایت دامدار برای تایید پرداخت ها به سازمان محیط زیست کشور ارجاع می کنند.
به گفته وی، سازمان درصدد است که خسارت های ناشی از حمله گرگ و خرس به دامداران را نیز به این قرارداد اضافه کند تا در آینده هزینه خسارت حمله این وحوش بعد از تایید کارشناسان به دامداران پرداخت شود.
وی اضافه کرد: همه ساله تعداد زیادی از دام های عشایر، کشاورزان و دامداران مورد حمله حیوانات وحشی قرار می گیرد و از این محل زیان می بینند که این افراد از محیط زیست خواهان جبران خسارت حمله وحوش هستند.
سارایی گفت: عمده این جانوران وحشی به علت تعدی و تجاوز بشر به زیستگاه شان و یا شکار حیواناتی که غذای این وحوش را تشکیل می دهند، مجبورند از دام های اهلی برای زنده ماندن و رفع گرسنگی شکار کنند.
وی افزود: در حال حاضر 15 فقره پرونده شکایت ناشی از حمله گرگ، پلنگ و خرس به دام ها در این استان تشکیل شده که اکنون تنها غرامت حمله پلنگ توسط 'بیمه ما' پرداخت می شود.
وی از کشاوزران و دامداران خواست هنگام مواجه با حیوانات وحشی به هیچ وجه به این حیوانات شلیک نکنند و مراتب را در اسرع وقت به اداره کل حفاظت محیط زیست اطلاع دهند و از اقدام خودسرانه که منجر به آسیب دیدن حیوان وحشی شود، خودداری کنند.
سارایی گفت: شهروندان و علاقمندان به حفظ سرمایه های طبیعی استان می توانند مشکلات، موارد تخلف، شکار و موضوع های محیط زیستی را برای پیگیری با شماره های تلفن 33332286 و 33331804 در میان گذارند.
استان ایلام به علت موقیعت جغرافیایی خود زیستگاه حیوانات نادری چون پلنگ، خرس و انواع دیگر گربه سانان است.
به گزارش ایرنا، بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002
کد N1593828

وبگردی