آفتاب
محمد کارت خبر داد:

حل مشکل هویت یک کودک با پیگیری دست‌اندرکاران مستند «بختک»

حل مشکل هویت یک کودک با پیگیری دست‌اندرکاران مستند «بختک»

محمد کارت کارگردان مستند «بختک» اعلام کرد که مشکل سوژه این فیلم با پیگیری‌های ۲ ساله تا اندازه‌ای برطرف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کارت کارگردان عرصه مستند یادداشتی درباره حل مشکل یکی از کاراکترهای مستندی که چندی پیش با عنوان «بختک» ساخته بود و لزوم اقدام عملی مسئولان در حل مشکلات جامعه نوشته و نسخه ای از آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

در این یادداشت آمده است: «۲ سال پیش مستند بلندی به تهیه‌کنندگی رامبد جوان ساختم به نام «بختک». فیلمی اجتماعی درباره زندگی سه نسل از زنان یکی از محله های جنوب شهر شیراز که در فضایی آکنده از فقر و محرومیت و اعتیاد روزگار تلخ و غم انگیزی را سپری می کردند. یکی از آنها زن جوانی بود که از یک ازدواج موقت صاحب فرزندی می شود که نمی تواند برایش شناسنامه بگیرد. تلاش های این زن برای اثبات نسب و تهیه شناسنامه، به دلیل فقر مالی و نداشتن خانواده‌ای که حامی او باشد با شکست مواجه شده بود.

 بعد از ساخت فیلم یکی از دغدغه های اصلی ام حل مشکل بی هویتی این کودک بود. مسیر سختی بود، به ارگان های مرتبط زیادی رجوع کردیم و بارها به بن‌بست خوردیم. تا اینکه به لطف محسن خانجهانی مستندساز، که کمک های بسیاری به ما کرد، توانستیم با نهاد ریاست جمهوری ارتباط بگیریم و درخواست خود را در این زمینه با آنها مطرح کنیم، آنها بعد از دیدن فیلم به سرعت اقدامات بسیار مثبتی در این راستا انجام دادند.

 با اینکه این روزها اخباری خوبی از شرایط اجتماعی و فرهنگی به گوش نمی رسد، اما برای من به عنوان یک فیلمساز، حمایت یک نهاد دولتی برای نجات یک کودک از بی هویتی و سرگردانی کافی است تا امیدوار باشم اگر تلاش های فردی ما مستندسازان به حمایت دولت گره بخورد، اندکی از درد یک هموطن کاسته خواهد شد.

بعد از گذشت ۲ سال با وجود موفقیت فیلم در بازخوردهای تماشاگران و محافل سینمایی، تنها اکنون است که احساس می کنم فیلم رسالت واقعی خود را تاحدی انجام داده است. کار ما ساختن مستندهایی است که مسئولین را در دیدن واقعیت های زندگی هموطنانمان حساس کند. اما ایجاد حساسیت به تنهایی کافی نیست، قطعا اقداماتی عملی لازم است.

خوشحالم که در روزگاری که دیگر به بی توجهی برخی از مسئولین عادت کرده ایم، «بختک» این حساسیت را در نهاد ریاست جمهوری ایجاد کرد. ضمن قدردانی از این نهاد، این یادداشت در راستای تاکید بر اهمیت تعامل بین سینمای مستند و مسئولین، و تبدیل شدن حمایت ها به رویه ای ثابت بعد از تولید آثار اجتماعی، انتشار یافته است.

گرچه مسایل کاراکترهای فیلم من هنوز به طور کلی حل نشده اما همچنان امیدوارم طی روزهای آتی شرایط برای این کودک، مادرش و امثال آنها بهتر شود...»

محمد کارت امسال با مستند «آوانتاژ» که درباره تعدادی کارتن خواب بهبودیافته است، برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم های بلند از دهمین جشنواره «سینماحقیقت» شد. وی با هزینه نقدی جایزه خود و گرفتن وام، یک مغازه کبابی  با نام «آوانتاژی‌ها» دایر کرده، که تعدادی از کاراکترهای مستند «آوانتاژ» به تازگی در آن مشغول به کار شده اند و مدیریت آن را به طور کامل بر عهده دارند.

کد N1593717

وبگردی