آفتاب

بندر چابهار مجهز به سامانه صدور حواله الکترونیکی GCOMS شد

بندر چابهار مجهز به سامانه صدور حواله الکترونیکی GCOMS شد

چابهار - ایرنا - معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار پس از سال ها تلاش و پیگیری مجهز به سامانه صدور حواله الکترونیکی موسوم به مدیریت عملیات کالای متفرقه (GCOMS )شد.

ملک حسن پاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه هماهنگی بهتری میان بندر چابهار، گمرک و پایانه صورت می گیرد و موجب افزایش رضایتمندی مراجعان و تردد کامیون ها می شود.
وی تبادل الکترونیکی اسناد، تجمیع داده های تمام بنادر و گمرک ها، اطلاع رسانی آنلاین، صورتحساب و پرداخت اینترنتی هزینه های حمل، ارائه اسناد بندری در پیشخوان دولت الکترونیک از قبیل قبض انبار و گواهی مبدأ (کاهش هزینه ها و افزایش سرعت)، ارائه آمارهای دقیق مدیریتی برای بنادر و ارگان‌ها و سازمان های مرتبط، فروش قبض انبار کالا و پشتیبانی از عملیات چند اپراتوری در بنادر را از جمله مزایای این سامانه عنوان کرد.
معاون طرح و توسعه بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حضور اپراتورهای مختلف بندری با راه اندازی سامانه الکترونیکی در توسعه سریع بندر چابهار ضروری است، خاطرنشان کرد: سامانه جدید نیازهای کاربران اعم از امور بندری و مالی، عملیات بندری و کشتیرانی ها را پشتیبانی می کند.
چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی دارای 240 هکتار مساحت و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارائه خدمات حمل و نقل دریایی با ظرفیت زیر هزار تن طراحی شده است و در سال های 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج مرحله با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 1387 آغاز شده است و پیمانکار اجرایی این طرح که برنده مناقصه شد، قرارگاه خاتم الانبیا است.
مقرر شده است در مرحله نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از 2 میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.
مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شکن به طول هزار و 650 متر، ترمینال کانتینری شامل 2 پست اسکله به طول 640 متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمکعب تا عمق 16- متر و احیای اراضی به میزان 195 هکتار است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
3043**3042/ 6075* خبرنگار: رستم کریمی نژاد **انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1593641

وبگردی