آفتاب

واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد اشکال قانونی دارد

واگذاری مناطق آزاد به وزارت اقتصاد اشکال قانونی دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: واگذاری مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی از نظر حقوقی با اشکال مواجه است. حسین فروزان در یک ...

گروه بنگاه‌ها:مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: واگذاری مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی از نظر حقوقی با اشکال مواجه است. حسین فروزان در یک نشست خبری با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی در واگذاری مجموعه مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: منطقه آزاد ماکو برای توسعه زیرساخت‌ها فعالیت بسیاری را در سه سال گذشته انجام داده، اما اکنون که زمان برداشت محصول است، مجموعه مناطق آزاد باید به وزارت اقتصاد واگذار شود.

 

وی با بیان اینکه با این تصمیم حوزه عمل مناطق آزاد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را زیر سوال می‌رود، تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از تصمیمات نمایندگان درباره مناطق آزاد سیاسی است و ‌ای‌کاش نمایندگان خود را به زحمت انداخته و از دیگر مناطق آزاد بازدید می‌کردند، به‌طوری که همه مناطق آزاد در کیش خلاصه نشود. وی با طرح این پرسش که آیا این اقدام در راستای توسعه است یا محدودسازی، تصریح کرد: قطعا این مساله منجر به ناامیدی در سرمایه‌گذاران خواهد شد و با تصویب قانون‌های مکرر و موازی در ذهن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، پرسش‌های مختلفی ایجاد می‌شود؛ چراکه آنها نمی‌دانند تکلیف‌شان در مناطق آزاد چیست. فروزان گفت: بهتر بود به جای وضع قوانین جدید، در به‌روزرسانی قوانین اقدام می‌کردیم؛ چراکه تصویب قوانین مکرر کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. وی افزود: گفته می‌شود که در مناطق آزاد قاچاق وجود دارد، اما آیا توانسته‌اند حتی یک مورد را به‌صورت مستند ارائه کنند. طرح این موضوعات کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره فعالیت‌های این منطقه گفت: کل بودجه ماکو در سال‌ جاری ۱۸۶ میلیارد تومان بود و قرار است در سال آینده به رقمی معادل ۳۳۰ میلیارد تومان برسد که 80درصد اعتبارات به بودجه عمرانی اختصاص یافته و ۲۰ درصد دیگر به هزینه‌های جاری مربوط می‌شود. به گفته فروزان: مجموع صادرات کل منطقه آزاد ماکو در سال گذشته، معادل ۱۷ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری معادل ۴۰ میلیون دلار ثبت شده است. فروزان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تسهیل تجارت در این منطقه در اولویت است، تصریح کرد: از دهه فجر پروازهای عملیاتی فرودگاه منطقه آزاد ماکو آغاز می‌شود و تعریض راه‌ها و مسیرهای دسترسی با جدیت در ماکو دنبال می‌شود.

کد N1593333

وبگردی