آفتاب

راه حل سیاسی در سوریه، به عنوان یک الگو برای یمن بکار گرفته شود

راه حل سیاسی در سوریه، به عنوان یک الگو برای یمن بکار گرفته شود

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با یادآوری قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه، گفت: قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه کمک به بحث مبارزه با تروریسم است.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، ۱۲ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه، افزود: قطعنامه‌ای که در حمایت از آتش بس در سوریه صادر شد یک اقدام موثر در راستای تکمیل روند سیاسی و کمک به بحث مبارزه با تروریسم به شمار می‌رفت که نفس این حرکت قابل تمجید است.

وی ادامه داد: نقش روسیه و همراهی ترکیه در این مسئله بسیار مهم است و می‌تواند تا حد زیادی تعیین کننده باشد اما اگر یک اراده جدی بین‌المللی در ورای این مسئله وجود نداشته باشد می‌توان از عدم تضمین صحبت کرد.

آمریکایی‌ها رفتار حساب شده و سنجیده‌ای در مبارزه با تروریسم اتخاذ نکرده‌اند

امیرعبداللهیان تاکید کرد: از سوی دیگر علی رغم اینکه آمریکایی‌ها قطعنامه را وتو نکردند هنوز نقششان در بازی با کارت تروریسم نقش دوگانه‌ای به شمار می‌رود لذا یک عامل عدم تضمین، رفتار آمریکا است که همواره نشان داده‌اند بدعهدی می‌کنند و رفتار حساب شده و سنجیده‌ای در مورد مبارزه با تروریسم اتخاذ نکرده‌اند که در راستای مصالح منطقه باشد و عمدتا منافع خود را درنظر گرفتند در عین حال باید به این مجموعه نگرانی‌ها رفتار غیر سازنده عربستان سعودی و برخی از دوستان عربستان سعودی در منطقه را اضافه کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد ضمن اینکه این مهم اقدام و شروع مثبتی به شمار می‌رود اما برای تضمین بیشتر برای این قطعنامه نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل در مورد برگزاری نشست قزاقستان و ماهیت آن افزود: طبیعی است که این نشست دارای مقدماتی بود که مقدمه نخست آن پیروزی بر تروریست‌ها در حلب است که موضوع مهمی به شمار می‌رود و باید از این منظر به مردم و دولت سوریه تبریک گفت.

تداوم ثبات و آرامش در سوریه نیازمند اراده جهانی است

وی افزود: مقدمه دیگر این مسئله آتش بس است که قطعنامه سازمان ملل نیز از آن حمایت کرده که این‌ها بستر مناسبی را فراهم کرده‌اند تا بتوان در نشست قزاقستان که در سطح سران برگزار می‌شود گام‌های جدی تری را برای تحقق راهکار سیاسی در سوریه دنبال کرد اما شخصا گمان می‌کنم که این گام‌ها امیدبخش است اما نگرانی‌های جدی همچنان برای برقراری ثبات و آرامش در سوریه وجود دارد که تضمین لازم را باید اراده جهانی بپردازند.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع یمن نیز تاکید کرد: تحولات سوریه در موضوع یمن اثر مثبتی دارد اما نکته مهم آن است که تجاوز سعودی‌ها به یمن باعث شد که تروریست‌ها در یمن به ویژه جنوب آن به طور فزاینده‌ای افزایش یابد.

موفقیت راه حل سیاسی در سوریه می‌تواند به عنوان یک الگو برای یمن بکار گرفته شود

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل گفت: نکته قابل توجه آنجاست که هرگونه موفقیت در راه حل سیاسی در سوریه در دو موضوع مبارزه با تروریسم و تقویت روند سیاسی می‌تواند به عنوان یک الگو مورد توجه کنشگران منطقه‌ای و بین المللی برای تمرکز بر راه حل سیاسی در یمن قرار گیرد.

کد N1593160

وبگردی