آفتاب
یک مقام مسئول خبر داد؛

کاهش رسوب کالا در بنادر با دستور گمرک

کاهش رسوب کالا در بنادر با دستور گمرک

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی گفت: با هماهنگی گمرک، صدور قبض الکترونیکی، صدور پته و انتقال شماره یکسان با اتصال به مرکز داده‌های اطلاعاتی گمرک انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی آذروش در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: صدور قبض الکترونیک و بیجک و انتقال شماره قبض یونیک با اتصال به سیستم دیتای گمرک جمهوری اسلامی ایران و انبارهای عمومی، حرکت جدیدی در مسیر ارایه خدمات به مشتریان است؛ این در حالی است که با توجه به تاکید گمرک جمهوری اسلامی ایران، رسوب کالا در گمرکات به حداقل رسیده است و البته این اقدام در جهت احترام به مشتریان و کاهش رسوب کالا و هزینه‌های بخش واردات کشور است.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به هدف‌گذاری جذب سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هلندی برای احداث ۱۰ سردخانه مجهز نوین امضا کرده‌ایم که با اجرای آن ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری هلندی‌ها در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی انجام می‌شود؛ این در حالی است که قرارداد راه‌اندازی انبار مکانیزه غلات در بندر امام خمینی (ره) به ارزش ۳۱۰ میلیارد ریال نیز به امضا رسیده است.

وی تصریح کرد: با شرکت جابه‌جاکننده کانتینر در کشور قرارداد جابه‌جایی ۱۲ هزار TEU کانتینر به امضا رسانده‌ایم و در بندر شهید رجایی با عملیاتی کردن شرکت «بر و بحر» شاهد درآمد جدید خواهیم بود؛ در عین حال، تفاهم‌نامه ای نیز  برای سرمایه‌گذاری در احداث پایانه ریلی در بندر آستارا به امضا رسیده است.

به گفته آذروش، در منطقه سهلان، بیش از ۴۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ما به بهره‌برداری رسید، صد هکتار از این مجموعه تکمیل شد و آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است؛ البته برای مرحله بعدی منطقه ویژه اقتصادی سهلان ۲۹۰ هکتار از اراضی فاز دوم در حال زیرسازی است که برای آن با ۵ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم.

وی درباره اتصال انبارهای شرکت انبارهای عمومی و خدمات عمومی به سامانه جامع تجارت، گفت: با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران صدور قبض الکترونیکی، صدور پته و انتقال شماره یکسان با اتصال به مرکز داده های اطلاعاتی گمرک انجام می‌شود؛ این در حالی است که این طی هماهنگی با گمرک جمهوری اسلامی ایران در قالب پنجره واحد تجاری و گمرکی بود و در چارچوب ارائه خدمات مناسب به مشتریان و جلوگیری از تخلف است؛ مجموعه اطلاعاتی خود را با مراکز داده های گمرک متصل کردیم و امروز صدور قبض انبار و پته یا بیجک کاملاً الکترونیکی است.

آذروش از برگزاری جلسات مختلفی با رئیس کل گمرک و مسئولان فناوری اطلاعات گمرک خبر داد و گفت: اتصال به این سیستم الکترونیکی را در گام اول به صورت آزمایشی در شعب غرب خود آغاز کردیم و به زودی همه انبارهای ما به سامانه جامع تجارت پیشقدم می‌شوند؛ البته ما در این حوزه پیشقدم بودیم، مجموعه حرکات ما موجب شد که تخلفات به حداقل برسد و تا به امروز هیچ مشکلی در ارتباط با قاچاق کالا نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ادامه داد: رصد انبارهای ما با دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود، همچنین انبارهای ما به دوربین‌های نظارت تصویری مجهز است و ورود کالا، صدور قبض انبار و قبض بیجک برای تخلیه به صورت الکترونیکی و نظارتی عملیاتی است؛ این در شرایی است که در مرداد امسال بود که سردخانه‌ای مجهز با سه نمای مختلف در فرودگاه امام (ره) احداث کردیم و در عین حال، ۹۷ درصد جابه‌جایی بار و کالا در فرودگاه امام و عملیات کارگوی فرودگاه امام با شرکت انبارهای عمومی انجام می‌شود.

آذروش با بیان اینکه واردات دارو و مواد اولیه دارویی بسیار حیاتی، ارزشمند و انسانی است. گفت: با توجه به اهمیت موضوع سردخانه مجهز با سه درجه دمای مختلف صفر تا ۸ درجه، ۸ درجه تا ۱۵ درجه و ۱۵ تا ۲۵ درجه را در فرودگاه امام با امکانات مناسبی که در اختیارمان بود راه اندازی کردیم؛ البته اخیرا اعلام آمادگی کردیم اگر نیاز باشد شرکت ما این توانمندی را دارد در اسرع وقت احداث سردخانه موردنیاز را انجام دهد.

به اعتقاد وی، هم اکنون دارو به ویژه مواد اولیه را در شرایط خاص و ویژه نگهداری می کنیم، صاحبان کالا هم از سردخانه ما بازدید کردند با واردکنندگان دارو جلسه داشتیم و وضع سردخانه مامورد قبول آنها هم بود.؛ البته بعد از راه اندازی سردخانه در ارتباط با نگهداری مواد اولیه دارو، گل و گیاه و گوشت در فرودگاه امام مشکلی نداشتیم و یکی از افتخارات ما این است که هر روز به روسیه، اروپای شرقی و اروپای غربی صادرات میوه و تره بار داریم.

کد N1593013

وبگردی