آفتاب

وظیفه بنیاد سعدی، هموار کردن مسیر برای همه فعالان حوزه آموزش فارسی در جهان

وظیفه بنیاد سعدی، هموار کردن مسیر برای همه فعالان حوزه آموزش فارسی در جهان

حداد عادل گفت: با تاسیس بنیاد سعدی و محور قرار گرفتن آن، حرکت آموزش زبان فارسی به سوی عملی و تخصصی شدن پیش می‌رود و زیرساخت‌های لازم با حوصله و دقت تهیه می‌شود و موسسات فعال در این حوزه نیز دلگرم‌تر شده‌اند.

به گزارش ایلنا، نشست خبری «سومین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان» با حضور غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی، قدرت‌الله علیزاده، معاون بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی و همچنین سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش و سیدباقر سخایی، معاون اداری و مالی بنیاد سعدی، صبح یکشنبه ۱۲ دی‌ماه سا‌ل‌جاری در محل بنیاد سعدی برگزار شد.

 حداد عادل، رییس بنیاد سعدی با اشاره به زمان برگزاری سومین گردهمایی گفت: دوشنبه ۲۰ دی‌ماه، سومین همایش سالانه مؤسسات فعال در آموزش زبان فارسی به خارجیان را برگزار خواهیم کرد. طی دو سال گذشته این همایش در اول آذر برگزار شد، اما امسال به دلیل تعطیلات سال نو میلادی و امکان حضور موسسات خارجی در گردهمایی، این تاریخ در نظر گرفته شده است.

وی بیان اینکه سومین گردهمایی با همکاری بنیاد ایران‌شناسی و در محل آن بنیاد برگزار خواهد شد، گفت: آشنایی مؤسسات فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان با فعالیت‌های و اقدامات یکدیگر، هدف اصلی این گردهمایی است. ارائه تجربه و عرضه دستاورد‌ها و آگاهی از برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد سعدی نیز از دیگر اهداف این گردهمایی محسوب می‌شود.

حداد عادل افزود: بنیاد سعدی به عنوان مرکز اصلی و پشتیبانی از آموزش زبان فارسی در جهان، وظیفه خود می‌داند که مسیر را برای همه فعالان در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان هموار کند و با آگاهی از مشکلات، برای آن‌ها چاره‌اندیشی و تولیدات خود را دراختیار آن‌ها قرار دهد.

رئیس بنیاد سعدی گفت: ۴۰ مؤسسه برای حضور در این گردهمایی اعلام آمادگی کردند که ۳۲ مؤسسه از داخل و ۸ مؤسسه از خارج هستند. دانشگاه استراسبورگ فرانسه، دانشگاه تفلیس، دانشگاه کمبریج، دانشگاه رم، دانشگاه داکا، دانشگاه دهلی، دانشگاه بانوان لاهور، دانشگاه روشان آمریکا از جمله مؤسسات خارجی هستند که در این دوره شرکت خواهندکرد.

حداد عادل با بیان اینکه آنچه مهم است حرکت آموزش زبان فارسی به سوی تخصصی شدن و علمی شدن برپایه مبانی علمی است، ادامه داد: بنیاد سعدی در عین حال که در خارج از کشور مسئولیت تأمین معلم و برنامه‌ریزی را برعهده دارد، سعی دارد در داخل کشور نیز به عنوان یک مرکز ستادی ظاهر شود تا به تقویت آموزش زبان فارسی کمک کند. خوشبختانه با وجود محدویت مالی موجود در بنیاد، اما با صرفه‌جویی، کلاس‌های آموزش زبان فارسی در خارج را فعال نگه داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: یکی از نتایج یادگیری زبان فارسی، ‌ آشنایی با ایران است و یکی از کتاب‌های درسی ما نیز کتاب ایران‌شناسی است که با همکاری بنیاد ایران‌شناسی تألیف شده است.

رییس بنیاد سعدی، افزود: در این دوره از گردهمایی سه موضوع تخصصی مطرح خواهد شد که عبارت است از «برنامه‌ریزی آموزشی و تولید محتوا و استانداردسازی آزمون‌های زبان»، «آموزش مجازی زبان فارسی و ایران‌شناسی» و همچنین «راهکارهای جذب بیشتر مخاطبان زبان فارسی و افزایش کرسی‌های آموزش زبان».

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی کیفی بنیاد سعدی از برگزاری چنین گردهمایی چیست، گفت: ارزیابی کیفی از این گردهمایی نداریم، زیرا یک دعوت یک‌روزه، قابل مقیاس‌بندی نیست اما آنچه مهم است، حرکت به سوی عملی شدن و تخصصی شدن است و زیرساخت‌ها با دقت تهیه می‌شود و مؤسسات نیز دلگرم‌تر شده‌اند و استقبال از شرکت در این گردهمایی، موفقیت آن را نشان می‌دهد و این می‌تواند بهترین ارزیابی باشد.

حداد عادل در پاسخ به سؤال دیگری با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی گفت: به طورکلی، استفاده از فضای مجازی در جهان به منظور آموزش زبان فارسی از وظایف بنیاد سعدی است که این موضوع در اساسنامه نیز قید شده است.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از کرسی‌های زبان فارسی در جهان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ گفت: کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های جهان به دو گروه تقسیم می‌شوند که هزینه یک گروه از سوی کشور‌ها تأمین می‌شود و گروه دیگر باید با مساعدت ایران فعالیت کنند که این مساعدت‌ها شامل درصدهایی از هزینه‌ها است. برخی کشور‌ها هستند که نیاز به پشتیبانی ما دارند و ما سعی می‌کنیم آن‌ها را بشناسیم تا فعالیت‌ها ادامه پیدا کند، البته وزارت علوم وظیفه اصلی اعزام استاد را برعهده دارد که در حال حاضر تعداد زیادی استاد با هزینه وزارت علوم به کشورهای جهان اعزام شده است.

در ادامه این نشست، علیزاده، معاون بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی نیز زبان فارسی و ایران‌شناسی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: زبان فارسی به عنوان زیربنای موضوعات ایران‌شناسی در جهان مطرح است و افتراقی که میان این دو موضوع وجود داشت، طی دو سال گذشته با تلاش‌های آقای حداد عادل کمتر شده و این دو بنیاد به هم نزدیک شدند.

وی افزود: بنیاد ایران‌شناسی برنامه‌های بین المللی‌اش را افزایش داده است، با توجه به اینکه در خارج از کشور با هم همگرایی زیادی داریم باید در مرکزیت هم باید همکاری بیشتری داشته باشیم. ضمن آنکه ما انجمن‌های ایران‌شناسی بسیاری در جهان داریم، انجمن بین المللی ایران‌شناسی در ایران در سالهای اخیر فعال کردیم که امروز بیش از ۲۳۰۰ عضو دارند که در ۸۰ کشور جهان پراکنده هستند

وی خاطرنشان کرد: ارتباط خوبی با این انجمن‌ها و اعضا در سراسر جهان داریم و دوره‌های دانش افزایی ایران‌شناسی برگزار می‌کنیم و یکی از کارهایی که اخیرا شروع شده، جذب دانشجویان خارجی است که لازمه این اتفاق، هماهنگی میان دو بنیاد سعدی و موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان در خارج از کشور است.

رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه وظیفه این بنیاد تمرکز و انسجام در برنامه‌های آموزش زبان فارسی در سراسر جهان است، گفت: بنیاد سعدی نهادی است که همگرایی این موسسات را برعهده دارد و این گردهم آیی را با شعار «با هم برنامه ریزی کنیم، اما تخصصی اجرا کنیم» برگزار می‌کند.

وی با اشاره به نتایج گردهمایی‌های برگزارشده طی دو سال گذشته، گفت: یکی از نتایج همایش دو سال قبل، ‌ کتاب «شناسنامه مؤسسات فعال آموزش زبان فارسی در جهان» بوده که مشخصات تمام مجموعه‌های شرکت کننده، در این کتاب نقل شده است.

وی افزود: ‌ امسال به طور رسمی وارد ارائه اطلاعات در حوزه مجازی می‌شویم و نرم‌افزار مینا به مؤسسات ارائه می‌شود. همچنین نرم‌افزار واژه مینا برای تلفن‌های همراه نیز به مؤسسات عرضه خواهد شد که هم‌زمان با تأسیس سالگرد بنیاد سعدی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی تاکید کرد: در این گردهمایی از پنج عنوان کتاب به نام‌های «استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان»، «فارسی آموز سعدی»، «می‌نا در دو جلد» و «دستور کاربردی زبان فارسی» نیز رونمایی می‌شود.

صحرایی ادامه داد: ما برای عرضه نرم‌افزار در فروشگاه‌های رسمی نرم‌افزارهای موبایل نیازمند افتتاح حساب در بانک‌های خارجی هستیم که تا این لحظه هنوز موفق به این کار نشده‌ایم.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، گفت: مؤسسات، متناسب با فعالیت‌های خود در این گردهمایی شرکت خواهند کرد تا دستاوردهای خود را ارائه کنند.

وی از دیگر فعالیت‌های بنیاد سعدی را طراحی آزمون استاندارد زبان فارسی عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ کشور برای زبان خود آزمون بسندگی گذاشته‌اند و هر یک نام‌هایی همچون تافل و آیلیس برای زبان انگلیسی نهاده‌اند. اکنون در ایران بعد از حدود ۳۰۰ سال سابقه آموزش زبان فارسی در جهان، توسط بنیاد سعدی این آزمون طراحی شده تا علاقمندان به یادگیری زبان فارسی، ضمن ارزیابی سطح زبان، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، مدرک خود را با انجام این آزمون اخذ کنند.

کد N1593012

وبگردی