آفتاب

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا: هیچ محصول ارگانیکی در ایران تولید نمی شود

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا: هیچ محصول ارگانیکی در ایران تولید نمی شود

دزفول - ایرنا - مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل با انتقاد از تبلیغات منحرف کننده در خصوص برخی محصولات غذایی گفت: هیچ محصول ارگانیکی در ایران تولید نمی شود.

به گزارش ایرنا عزیز اله کمال زاده روز یکشنبه در کارگاه آموزشی 'کشاورز سالم، محصول سالم، محیط زیست سالم' با حضور کارشناسان بهداشت حرفه ای دزفول در سرسرای اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: با توجه به اینکه در تولید محصول ارگانیک باید از ابتدا کلیه مراحل تولید بدون استفاده از سم و کود انجام شود هیچ محصولی با نام محصول ارگانیک در کشور تولید نشده است.
وی گفت: تبلیغاتی که در این خصوص انجام می شود یا عوام فریبی است و یا در برخی مراحل تولید محصول از سم استفاده نشده است برای مثال مرغ سبز در کشور داریم ولی مرغ ارگانیک تولید نمی شود.
وی در خصوص وجود فروشگاهی در دزفول که محصولات ارگانیک به فروش می رساند نیز اظهارکرد:ممکن است محصولات این فروشگاه بدون سم تولید شوند که البته فروش محصولات کشاورزی بدون سم بهتر از دیگر محصولات است ولی این محصولات ارگانیک نیست.
این مشاور تغذیه با بیان اینکه برخی افراد با ادعاهای خود قصد سوء استفاده از مردم را دارند گفت:محصولات وارداتی نیز دلیل بر ارگانیک بودن نیست و ممکن است بر خلاف آرم ها و تبلیغاتی که می شود این مواد غذایی نیز دارای مشکلاتی باشد و ارگانیک محسوب نشوند.
وی همچنین از تجویزهای بی مورد برخی افراد با عنوان طب سنتی انتقاد کرد و اظهارکرد: برخی افراد باعنوان طب سنتی به مردم پیشنهاد می کنند به جای شیر از بادام برای تامین کلسیم موردنیاز بدن استفاده کنند این در حالی است که تنها پنج درصد کلسیم بادام جذب می شود اما 60 درصد کلسیم موجود در شیر جذب می شود.
کمال زاده این تبلیغات بی مورد را خیانت به طب سنتی دانست و گفت:مهمترین منبع تامین کلسیم در بدن شیر است.
مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل اضافه کرد: در ابتدا مواد غذایی باید امنیت داشته باشند و همانطور که به میزان لازم در اختیار مردم قرار می گیرند باید بطور عادلانه و بدون محدودیت در بین کلیه اقشار جامعه توزیع شوند و مردم توان خریداری آنها را داشته باشند.
وی افزود: متاسفانه برخی تبلیغاتی که از مواد غذایی می شود و گفته می شود فلان مواد غذایی مصرف نشود باعث ایجاد ترس شده و مردم از مصرف مواد غذایی ترس دارند لذا مسئولان باید در تولید مواد غذایی سالم کوشا باشند تا مردم بدون دغدغه و با خیالی آسوده نسبت به مصرف مواد غذایی اقدام کنند.
وی سوء تغذیه را عامل بیماری های بسیاری در افراد عنوان کرد و گفت: 25 درصد کوتاه قدی،14 درصد کم وزنی و بین پنج تا 9 درصد خرابی دندان افراد به دلیل سوء تغذیه است ضمن اینکه 35 درصد چاقی افراد بر اثر الگوی غلط تغذیه بوجود می آید.
وی بروز سرطان،دیابت،چاقی و کبد چرب را از امراض ناشی از سوء تغذیه دانست و اظهارکرد: هم اکنون بیماری های غیرواگیر دلیل مرگ و میرهای بسیاری شده که می توان با استفاده از الگوی تغذیه مناسب آنها را براحتی کنترل کرد.
این کارشناس تغذیه بیان کرد:متاسفانه مصرف غذاهای آماده و فست فود و استفاده از غذای رستوران و بیرون بر در جامعه فراگیر شده که با وجود خوشمزگی مضرات فراوانی دارند و باعث عوارض و اختلالات زیادی در انسان می شوند.
وی به بیماری کبد چرب از جمله بیماری هایی که از سوء تغذیه ناشی می شود اشاره کرد و گفت:بالا رفتن وزن،نبود تحمل غذاهای چرب و ادویه دار،سوء هاضمه،تورم یا درد شدید شکم،سردرد تکرار شونده، یبوست مزمن و مشکلات پوستی از جمله علائم کبد چرب هستند.
کمال زاده با بیان اینکه 15 درصد مردم کشورمان به کبد چرب مبتلا هستند افزود: راه پیشگیری از کبد چرب تحرک ،اجتناب از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات،اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، اجتناب از مصرف فست فودها،پرهیز از غذاهای خیلی شور و خیلی شیرین، کاهش مصرف قند ،شکر و مواد نشاسته ای مانند نان، ماکارونی، بیسکویت، دسرها، خرما، عسل، کاهش مصرف گوشت قرمز است.
وی بر الگوی تغذیه مناسب تاکید کرد و گفت: باید برای داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب از آموزش کودکان آغاز کرد تا کودکان والدین را مجبور به مصرف غذاهای سالم کنند و آنها را از مصرف مواد غذایی مضر مانند نوشابه و فست فودها بازدارند.
مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا در سازمان ملل بلوغ زودرس، پوکی استخوان و کوتاهی قد را از بیماری های ناشی از مصرف فست فودها دانست و اظهارکرد: با توجه به اینکه حداکثر جذب کلسیم در دوران بلوغ است با بلوغ زودرس مانع رشد متناسب افراد می شویم.
وی به شهروندان توصیه کرد هنگام غذاخوردن تنوع،تعادل و تناسب را رعایت کنند و از مصرف غذاهای کلسیم دار برای داشتن اسکلت و دندان های سالم غافل نشوند.
کمال زاده افزود: کلسیم باعث تنظیم ضربان قلب،انعقاد خون،تاثیر در متابولیسم آهن بدن، جلوگیری از سرطانها و تنظیم کار اعصاب بدن می شود که حتما باید از شیر برای تامین کلسیم استفاده شود.
وی در خصوص کمبود ویتامین D نیز گفت:60 درصد مردم دزفول و 90 درصد مردم تهران از کمبود ویتامین D رنج می برند که افراد عادی باید ماهانه یک قرص ویتامینD مصرف کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: برای داشتن محصولی سالم ابتدا باید کشاورزی سالم داشت.
مهدیه توکلی با اشاره به اینکه بیماری های قلبی عروقی بیشترین آمار مرگ و میر را در جامعه دارند افزود: باید با تغذیه مناسب از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.
وی تولید محصول کشاورزی سالم و داشتن محیط زیست سالم را از ضرورت های جامعه عنوان کرد و گفت:در تولید محصولات کشاورزی باید تلاش شود از کمترین میزان کود و سم استفاده شود لذا باید کشاورزان را از مضرات کود و سم آگاه کرد تا همکاری بیشتری داشته باشند.
در این نشست در خصوص آلاینده های فلزات سنگین و آفت کش ها نیز بحث شد.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
کد N1592968

وبگردی