آفتاب
یک مسئول در سازمان نقشه برداری:

فرونشست زمین ناشی از برداشت های بی رویه آب از منابع زیرزمینی است/تشخیص 44 منطقه فرونشست در ایران

فرونشست زمین ناشی از برداشت های بی رویه آب از منابع زیرزمینی است/تشخیص 44 منطقه فرونشست در ایران

قم- ایرنا- مدیرکل ژئودزی و نقشه برداری زمینی سازمان نقشه برداری کشور گفت: عمده تغییرات فرونشست زمین ناشی از برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی آب و جایه جایی صفحات زمینی است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا سعادت روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم، افزود: عواملی همچون فعالیت های انسانی مانند تونل سازی، معدن کاوی، استخراج آب های زیرزمینی، استخراج نفت و گاز از دیگر علت های فرونشست زمین است.
وی بیان کرد: 44 منطقه فرونشست در ایران از طریق تغییرهایی که داشتند، در 2 مرحله بررسی مطالعاتی، شناسایی شده است.
وی افزود: در سال های اخیر نمونه هایی ار فرونشست زمین در شهرهای اردکان، یزد، تهران، ورامین، میبد و کبودرآهنگ همدان رخ داده است.
سعادت ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، از شهر قم تا بخش سلفچگان سالانه سه میلی متر تا چند سانتی متر فرونشست رخ می دهد و در آزادراه قم -کاشان نیز چندین فرونشست اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت راهبردی استان قم در کشور، اهمیت پایش حرکات پوسته را در این منطقه دو چندان است و برای این منظور باید پایش پیوسته پوسته زمین و اتخاذ تصمیم های اجرایی مناسب در این زمینه صورت گیرد.
وی با بیان این که در سال های 70 تا 77 و 80 تا 88 نسبت به تغییرات زمین مطالعاتی صورت گرفته است، اضافه کرد: برای پایش حرکت پوسته در منطقه های مدنظر باید ایستگاه هایی متراکم به وجود آورد تا حرکات پوسته زمین تحلیل شود و با تفسیر داده ها و تلفیق آن ها با سایر داده های موجود بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه ای تهیه کرد.
سعادت اضافه کرد: فرونشست زمین آسیب هایی به پل ها، خطوط ریلی، سدهای خاکی، تصفیه خانه ها، چاه ها، اختلال در آبرسانی، گاز و فاضلاب، تخریب سیستم های آبیاری و خاک های حاصلخیز کشاورزی ایجاد می کند.
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم با حضور رضا شهبازی معاون مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی، سید مهدی صادقی استاندار و مسئولان استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد؛ در این جلسه پیرامون معضل گرد و غبار و تغییرات اقلیمی در استان قم بحث و تبادل نظر شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1592871

وبگردی