آفتاب

تولید و مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای اصلاح الگوی مصرف

تولید و مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای اصلاح الگوی مصرف

رسول دیناروند: در چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برخورداری از سلامت، رفاه و امنیت غذایی ازجمله مواردی است که نقش این سازمان را در تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط با حفظ و ارتقای سلامت مصرف‌کننده در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد.

ارتقاي ايمني و سلامت فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني رسالت اصلي اداره كل ارزيابي و نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، ارايشي و بهداشتي است.

همچنين در برنامه‌ريزي‌هاي اجرايي و عملكردي، اين سازمان ماموريت‌هاي اجرايي خود را بر پايه چند اصل از اصول قانون اساسي به‌ويژه جزء (ج) بند 6 اصل دوم بندهاي 3، 9 و 12 اصل سوم، بندهاي 3 و 4 اصل بيست و يكم و اصول بيست‌ونهم، سي‌ام و چهل‌وسوم و همچنين بندهايي از چشم‌انداز سال1404 كشور و سياست‌هاي كلي نظام و قانون برنامه پنج‌ساله توسعه هدفگذاري شده‌اند و دستيابي به اهداف فوق نيازمند وضع قوانين متناسب و روزآمد است.

بندهاي ششم و هفتم سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري هم به مبحث مهم توليد كالاهاي استراتژيك و امنيت غذا و درمان مي‌پردازد و بر لزوم افزايش توليد داخلي كالاهاي اساسي و اولويت دادن به توليد محصولات و خدمات راهبردي و ايجاد تنوع در مبادي تأمين كالاهاي وارداتي با هدف كاهش وابستگي به كشورهاي محدود و خاص تاكيد مي‌كند.

شعار سال‌هاي 1388 و 1391 در محور سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري مورد تأكيد مجدد قرار گرفته و بار ديگر بر مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه‌ريزي براي ارتقا و كيفيت و رقابت پذيري در توليد تأكيد دارد.

اداره كل ارزيابي و نظارت بر فرآورده‌هاي غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي در برنامه‌هاي عملياتي و هدفگذاري خود سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي را با هدف تأمين، رشد پويا و بهبود شاخص‌هاي مقاومت اقتصادي و دستيابي به اهداف چشم‌انداز 20ساله كه به تأمين امنيت غذا، درمان و ايجاد ذخاير راهبردي با تأكيد بر افزايش كمي و كيفي توليد و مديريت مصرف با تأكيد بر اجراي سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف و ترويج مصرف كالاهاي داخلي همراه با برنامه‌ريزي براي ارتقاي كيفيت و رقابت پذيري در توليد اشاره دارد را نيز خط‌مشي خود قرار داده است.

کد N1592530

وبگردی