آفتاب

پرداخت تسهیلات بانکی به 80 بنگاه تولیدی و صنعتی استان ایلام

پرداخت تسهیلات بانکی به 80 بنگاه تولیدی و صنعتی استان ایلام

ایلام - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: 80 بنگاه اقتصادی تولیدی و صنعتی در این استان تاکنون در راستای بسته حمایتی دولت و طرح رونق بخشی فضای کسب و کار تسهیلات بانکی دریافت کردند.

یارالله نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به این واحدهای صنعتی و تولیدی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و راهکارهای دولت با هدف رفع موانع تولید و اشتغال بوده است.
وی افزود: نزدیک به 600 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تامین مواد اولیه، نقدینگی، بروز سازی تجهیزات و خط تولید بنگاه های صنعتی و رفع موانع و مشکلات تولیدی آنها از سوی بانک های عامل استان پرداخت شده است.
نصیری یادآور شد: نشست های ستاد تسهیل سرمایه گذاری و رفع موانع تولید دراستان با حضور دستگاه های اجرایی متولی حوزه صنعت، تولید، اشتغال و بانک های عامل با هدف تصمیم گیری در مورد ورود واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل به چرخه کار و فعالیت و پرداخت تسهیلات به آنها به شکل منظم و برنامه ریزی شده، برگزار می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید کرد: در مجموع پس از بررسی های دقیق کارشناسی نشست های ستاد تسهیل سرمایه گذاری و رفع موانع تولید، 192 طرح صنعتی و تولیدی استان واجد شرایط دریافت وام بانکی شناخته شدند که تاکنون 80 مورد از آنها تسهیلات مربوطه را دریافت کرده است.
وی گفت: مدارک 113 طرح باقی مانده نیز در ستاد تسهیل استان ایلام در حال بررسی است که تا پایان سال جاری به تناوب برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوند.

** مدیرعامل شهرک های صنعتی: 139 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای احیای صنایع کوچک و متوسط ایلام پرداخت شد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام نیز گفت: 139 میلیارد ریال تسهیلات امسال در قالب اقتصاد مقاومتی و بسته حمایتی دولت برای احیای 13 واحد کوچک و متوسط تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان پرداخت شده است.
مرتضی دارایی اظهار کرد: این تسهیلات در راستای طرح رونق بخشی دولت با هدف اشتغالزایی و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان پرداخت شده است.
وی افزود: افزون بر این، با پرداخت 880 میلیارد ریال تسهیلات به هشت واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان موافقت شده که به زودی در اختیار صاحبان آنان قرار می گیرد تا برای فعال سازی واحدهای تولیدی خود اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی ایلام تاکید کرد: مسئولان ارشد و دستگاه های متولی حوزه صنعت و تجارت استان به صورت ویژه و جدی پیگیر اجرا و تحقق سیاست های تشویقی دولت در حوزه رونق واحدها و صنایع تولیدی مشکل دار و بازگشت آنها به چرخه کار و تولید هستند.
دارایی ادامه داد: اقدام ها و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده و تا پایان سال جاری همه صنایع راکد و نیمه فعال استان که در کارگروه ستاد تسهیل با پرداخت تسهیلات بانکی به آنها موافقت شده وارد عرصه تولید می شود.

** استاندار ایلام: دستگاه های اجرایی و بانک های استان در طرح رونق بخشی تولید عملکرد مناسبی دارند
استاندار ایلام نیز در زمینه طرح رونق بخشی بنگاه های اقتصادی و صنعتی گفت: دستگاه های اجرایی و بانک های استان از همان آغاز طرح رونق بخشی تولید در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش ها و عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند که جای قدردانی دارد.
محمدرضا مروارید یادآور شد: بخش اصلی مسائل و چالش های پیش روی فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی استان مشکلات انباشته شده تاریخی است که با کارشناسی علمی و دقیق و ارائه راهکار می توان بسیاری از آنها را حل کرد.
وی افزود: بررسی های کارشناسی دستگاه های اجرایی نشان می دهد که از 500 واحد صنعتی استان، 300 واحد فعال و نیمه فعال و 200 واحد تولیدی نیز غیرفعال و تعطیل است.
مروارید گفت: بر پایه این بررسی ها، 110 واحد صنعتی و واحد تولیدی استان قابل احیا و بازگشت به چرخه کار و فعالیت است و 70 واحد تولیدی باقی مانده نیز به علت های گوناگون از جمله قدیمی بودن خط تولید شرایط برگشت به چرخه تولید ندارد.
وی اظهار کرد: با وجود عملکرد مناسب دستگاه های اجرایی و بانک های استان در مقوله اقتصاد مقاومتی و طرح رونق بخشی تولید نیاز است برای تحقق کامل این رویکرد همه متولیان حوزه کار و تولید پای کار باشند و با همکاری و هم افزایی موانع سد راه را از پیش رو بردارند.
استاندار ایلام افزود: مدیران بانک ها و دستگاه های اجرایی استان باید کاری کنند که مقوله اقتصاد مقاومتی مورد نظر مسئولان بلند پایه کشور محقق شود.
به گزارش ایرنا، 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که تا پیش از اجرای بسته حمایتی دولت 183 واحد معادل 33 درصد از آنها نیمه فعال و تعطیل بود.
برای اجرا و بهره برداری از واحدهای نیمه فعال و تعطیل ایلام با ظرفیت اشتغال چهار هزار و 516 نفر در مجموع بیش از 23 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.
مهمترین و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام، نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد است.
مسائل مدیریتی و اختلاف شرکا و نیز مشکلات مربوط به بازار فروش محصولات تولیدی از دیگر موانع و چالش های اصلی تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی استان به شمار می رود.
خبرنگار: جلال اسکندری** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6033/9002
کد N1591943

وبگردی